Domov

Zoznamovací dotazník

Fotozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Láska k pohybu za každého počasia

28.január 2019
Láska k pohybu za každého počasia

Ale čo keď prší? H.E.A.T. je stále populárnejšia kondičná chôdza pod strechou.

Kondičná chôdza ako indoorovou fitness sa ako prví začali zaoberať Max Grossi a Marika Moretti, dve veľmi uznávané osobnosti sveta fitness. Nový program nazvali H.E.A.T. a po prvýkrát ho predstavili pred viac ako desať rokmi v Itálií. Ich pôvodný koncept, chôdze a beh do kopca na bežiacom páse v posilovni po dobu 40 až 60 minút, sa postupne menil tak, aby zaujal čo najviac ľudí.

A podarilo sa to!

Dnes sú lekcie pre verejnosť dlhé aj 60 minút a nebeží sa, iba chodí. Aj vďaka tomu sa H.E.A.T. stal postupne fenoménom a počas krátkej doby sa dostal do mnoha ďalších zemí. U nás sa H.E.A.T. program rozvíja zhruba 10 rokov. Od samého začiatku je pri tom fitness inštruktor Michal Pietrak, ktorý doposiaľ preškolil skoro 1000 inštruktorov a pomohol otvoriť desiatky H.E.A.T. centier v Česku aj na Slovensku.

Vďaka tomu si dnes môžete na H.E.A.T.  program zájsť vo všetkých veľkých, ale aj v mnohých menších mestách. H.E.A.T. program vychádza z 99% najjednoduchšieho a najprirodzenejšieho pohybu pre človeka, ktorým je chôdza. Bohužiaľ práve chôdza sa v dnešnej modernej dobe vďaka najrôznejším vymoženostiam, ako sú autá, výťahy alebo eskalátory, opovrhuje. S trochou nadsázky by sa dokonca dalo povedať, že dnešná populácia sa snaží priblížiť čo najviac tomu, aby nemusela chodiť vôbec.

Už len chôdza

Paradoxne ale možno práve preto ľudia, ktorí si H.E.A.T. vo fitness centrách obľúbili, oceňujú, že majú možnosť sa prejsť, byť to nie je na čerstvom vzduchu. H.E.A.T. program je naviac pohybová aktivita, ktorá využíva chôdzu k zvýšeniu a zlepšeniu fyzickej kondície a pohyblivosti. Pri 45 minútovej lekcií meníte podľa svoju zámeru a cieľa intenzitu cvičenia. Deje sa to napríklad pomocou dĺžky krokov, zapojenie hornej polovice tela, sklonu a odporu pásu alebo rýchlosti chôdze.

Počas celej lekcie ste pod dohľadom inštruktora a idete za doprovodom hudby. Chôdza nakoniec z pôvodného konceptu H.E.A.T. programu celkom vytlačila beh. A možno právom. Chôdza na páse je narozdiel od behu vhodná pre kohokoľvek, bez rozdielu veku či trénovanosti. Používa sa aj pri rehabilitácií po úrazoch či ochoreniach, pretože sa pri nej dá dobre ovládať aj intenzita cvičenia. Naviac chodiť vie každý. Vždy je ale nutné intenzitu cvičenia prispôsobiť aktuálnemu zdravotnému stavu.

Chcete schudnúť? Cvičte často!

H.E.A.T. je skrátka kondičné cvičenie pre každého. Nie len pre mladých, trénovaných, chudých a vytrvalých, ale pre všetkých, ktorí so sebou chcú niečo robiť, pretože ich snom a cieľom je cítiť sa dobre. Na H.E.A.T. program môžete prísť ako ten, kto sa nikdy príliš nehýbal, tak športovne založený človek. So sebou stačí vziať len jediné - kvalitné bežecké topánky. To, koľko pri jednej lekcií človek spáli energie, je však veľmi individuálne.

Vplyv na to má rada vecí. Hrubý odhad je, že by to mohlo byť okolo 600 až 1100 kilokalórií. Cvičiaci ujdú spravidla vzdialenosť dlhú tri až päť kilometrov. Pokaiľ chce človek nie len zhodiť nadbytočné kilá, ale zároveň si zlepšiť kondíciu, mal by chodiť cvičiť minimálne tri až štyrikrát do týždňa. Doporučujú sa dve až tri lekcie aerobného cvičenia - buď H.E.A.T. program, nordic walking, beh, alebo chôdzu vonku so sporttesterom či krokomerom, a k tomu jednu až dve lekcie silovejšieho cvičenia s pretiahnutím, napríklad TRX, jógu aalebo pilates.

Hlavně se hýbejte!

Pásu sa nebojte

Možno si hovoríte, že pre H.E.A.T. nie ste ten správny typ, pretože vám skôr vyhovuje prejsť sa vonku. Lenže! Ľudia ktorí pravidelne športujú vedia, že pokiaľ chcú byť dobrí vonku, musia tak isto poctivo trénovať vo vnútri. Pokiaľ ste H.E.A.T. program ešte nikdy neskúsili, nemáte sa čoho báť. Cvičí sa po skupinách 8 až 15 ľudí na špeciálnom páse, jeho ovladanie je veľmi jednoduché a špeciálne je vyvinutý tak, aby sa pri 45 minútovej dlhej chôdzi nezaťažovali kĺby.

Vďaka tomu že je pás mechanický, riadite si náročnosť chôdze sami. Nemusíte sa teda obávať, že sa pás rozbehne rýchlo alebo že chôdza bude obtiažná. Celá lekcia je vedená inštruktórom, ktorý ma za úlohu byť iba sprievodcom. Nikdy vám nebude prikazovať, ako máte ísť. To je vždy len a iba na vás.

Inštruktor ako motivátor

Od prírody je človek lenivý. Inštruktor, ktorý na vás počas lekcií dohliada, je zároveň často akýmsi motivátorom. Veľa ľudí, ktorí chcú zmeniť svoj životný štýl. zostáva len pri snoch a nakoniec nikdy nepríde k činom. Práve od toho je tu inštruktor - pomáha človeku čo najúčinnejšie a najefektívnejšie dosiahnúť ciele. Inštruktora môžete brať aj ako určitého sprievodcu a ochráncu, ktorý vás cestou do cieľa chráni pred chorobami či prekážkami.

Niektorí ľudia si napríklad myslia, že sa musia zničiť, aby cvičenie malo efekt. Alebo ich napadne, že nebudú piť, pretože váha ide potom rýchlo dole, nehovoriac o tom že sa občas snažia takpovediac nejesť, aby viac schudli. Také scestné myšlienky by im dobrý inštruktor mal dokázať veľmi rýchlo vyhovoriť.

Ako spoznať dobrého inštruktora H.E.A.T. programu?

Pokiaľ je inštruktór kvalitný, vrátite sa do centra na ďalšiu lekciu, pretože ste boli sami so sebou spokojný. Nič sa vám na lekcií nestalo a cítili ste sa v pohode a v kľude. Lekcia rýchlo zbehla a bola zábavná. Takže dobrého inštrúktora H.E.A.T. programu spoznáte hneď po prvej lekcií. Kvalita trénerov v celom segmente fitness je všeobecne dôležitá. Dobrou správou je skutočnosť, že sa v poslednej dobe fitness prostredie profesionalizuje.

Bola založená Česká komora fitness, čo je Český register fitness profesionálov, v ktorom si môžte skontrolovať fitness trenéra, jeho kvalitu, k dispozícií je aj potvrdenie o kurzoch, ktorými prešiel.

Kde hľadať centra, v ktorých sa tento program cvičí?

Kompletný zoznam fitness centier, ktoré majú H.E.A.T. vo svojom programe, nájdete na stránkach www.heatprogram.cz. Podrobné informácie o jednotlivých inštruktoroch si môžete nájsť tam alebo na http://crfp.ceskakomorafitness.cz/.

Už jste zkusili maraton?

Čo si pamätať

Hoci je podstata tohto cvičenia veľmi jednoduchá, ide vlastne o chôdzu do kopca s rôznou intenzitou na páse v posilovni, má na náš organizmus až nečakané účinky. Pretože je chôdza pre človeka úplne prirodzená, nemusíte sa báť o svoje kĺby ani chrbticu, telo naviac nemusí odolávať žiadnym otrasom a nárazom. H.E.A.T. program je dobrý aj ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky a vysokého tlaku.

Maratón

Behá celá rodina

Tak trochu maličko odbočíme od programu H.E.A.T. a pozrieme sa na ďalší "beh", o ktorom sa zase tak veľmi nerozpráva. Možno sa rozhodnete "viac rozbehnúť" a bude toto práve téma pre vás.

Môžete zliesť z pásu H.E.A.T. programu a skúsiť aj niečo také. Pokiaľ vás už nebaví behať len so sluchátkami na ušiach po lese, parku či náplavke a radi by ste sa o svoje pokroky podelili s ostatnými, je tu pre vás RunCzech bežecká liga so svojimi pražskými a mimopražskými behmi. Môžete zliesť z pásu H.E.A.T. programu a skúsiť aj niečo také. Práve mimopražské behy pod hlavičkou Mattoni a trochu kľudnejšia atmosféra mimo hlavné mesto sú ideálne príležitosti pre zapojenie celej rodiny.

Pre tých, pre ktorých je beh vášňou, aj pre tých, ktorí so športom ešte len začínajú, ide o jedinečný spôsob, ako nasať atmosféru hromadného športovného výkonu. Zdatnejší bežci si môžu prestrihnúť polmaratón, a kto sa na trasu dlhú 21 kilometrov necíti, môže si zmerať svoje sily a svoju vôľu na kratšej trati v rámci rodinných či štafetových behov.

Dokonalá príprava

Všetci, ktorí plánujú zúčastniť sa niektorého z maratónov, by mali starostlivo dbať na správnu prípravu. Najprv si je potrebné pripraviť, najlepšie s pomocou odborníka, troj až štvormesačný tréningový plán. Ten sa bude líšiť podľa toho, či chcete bežať maratón, polmaratón, alebo ešte kratšiu trať. Okrem počítania nabehaných kilometrov nezabúdajte ani na odpočinkové dni a regeneráciu. Veďte si tréningový denník a zaznamenávajte si do ňho nie len svoj výkon, ale aj svoje pocity.

Dôležitý je správny odev a správna obuv, tú vyberajte podľa povrchu, na ktorom budete behať. Overeným pravidlom je, že si v polovici životnosti bežeckej obuvi zaobstaráte nové topánky a striedajte ich so staršími.

Do správnej prípravy patrí aj pitný režim, pričom nestačí piť len vodu. Pri behu vypotíte okrem vody tak isto minerály. Tieto straty tak pomôžete doplňovať pomocou prírodných minerálok.

A pokiaľ chcete, aby vás na tejto ceste podporoval ešte niekto blízky, skúste si nájsť osobu, ktorá vás bude milovať a podporovať na online zoznamke.

[ivi]

Zdieľajte tento článok na: