Domov

Zoznamovací dotazník

Rýchlozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Málo slnka spôsobuje zlú náladu

11.december 2014
Málo slnka spôsobuje zlú náladu

Veľmi negatívny vplyv na psychiku má nedostatok slnečných lúčov. Svoje o tom vedia hlavne v severských štátoch, napríklad Fínsko patrí ku krajinám s najvyšším počtom samovrážd. Nadmerne citliví ľudia by sa mali pripraviť na zimnú tmu.

Aj keď sa Slovenská republika nenachádza na úrovni polárneho kruhu, skrátené zimné dni niektorí z nás zle znášajú. Dlho trvajúca tma môže viesť až k tzv. zimnej depresii. Jedná sa o sezónnu afektívnu poruchu inak povedané aj atypickú poruchu. Nie je to depresia v pravom medicínskom slova zmysle a termín je použitý v prenesenom význame. Hovorovo by sme dlhotrvajúcu zlú náladu označili za "depku".

Príznaky zimnej depky

Sezónna afektívna porucha sa prejavuje smútkom, melancholickou náladou, prehnanou citlivosťou a podráždenosťou. Ľudia strácajú chuť na sex, sú lenivejší a všetka ich fyzická aktivita je utlmená. Cez deň sa cítia ospalí a celkovo potrebujú viac odpočinku. Medvede a ďalšie zvieratá si tvoria tukové zásoby a na zimu sa ukladajú do svojich brlohov na zimný spánok, ale ľudia musia fungovať stále rovnako. Väčšina z nás sa nemôže hodiť do "režimu spánku" len kvôli zmene ročného obdobia.

Človek býva veľmi unavený, nezvláda rovnaké množstvo aktivít ako obvykle, stráca záujem o svoje koníčky i priateľov. Uzatvára sa pred svetom, jeho zlé psychické rozpoloženie je príznakom klasickej depresie (v medicínskom slova zmysle). Vo svojej konečnej fáze sa môže prehĺbiť do tej miery, že pacient nevstane ráno z postele a nepôjde do práce. Duševný stav by nemal dospieť k tomuto štádiu, lekársku pomoc je lepšie začať hľadať skôr. Aj zimná depka môže trvať viac ako tri mesiace, v prípade že zasiahne odborník, prevláda dva maximálne tri týždne.

zimni_depka

Prečo máme v zime zlú náladu

Úbytok slnečných lúčov a denného svetla znižuje hladinu hormónov šťastia: serotonínu a endorfínu, naopak sa zvyšuje množstvo melatonínu. Ten sa tvorí hlavne v noci (za tmy), keď človek spí. Má tlmivé účinky a spôsobuje únavu. Vďaka menšej slnečnej aktivite dochádza k jeho produkcii aj cez deň. Celý tento proces je podporený nedostatkom vitamínu D, ktoré telo získava práve zo slnečných lúčov, zapríčiňuje zlú náladu a vyššie vymenované prejavy zimnej depresie.

Ako sa ubrániť zmene nálad

Slnko je základným zdrojom energie a optimizmu. Mali by sme sa radovať z každého slnečného dňa, ak nemusíme byť v práci, mali by sme všetko nechať ležať a užiť si slnečného svitu. Toho sa nám v zime mnohokrát dostane aj menej ako sedem hodín týždenne. Niet divu, že máme pocit, akoby sme hibernovali.

Spánok dodá telu silu fungovať. Celkom prirodzene ľudia v zime majú potrebu viac spať a odpočívať, nemali by vzdorovať prirodzenej potrebe organizmu. Aj pol hodiny spánku navyše môže vylepšiť náladu na celý deň.

V zime ľudia radi leňošia a prestávajú sa venovať svojim koníčkom. Trávia viac času pri nezáživných televíznych reláciách, deň im utečie tak rýchlo, že ani nevedia ako. Zostať aktívny pomáha udržať optimizmus, kto sa vykašle len kvôli pohodlnosti na činnosti, ktoré ho bavia a má ich rád, bude nakoniec sám sebe vyčítať lenivosť. Lepšie je sa vyhecovať a zahrať si volejbal v hale miesto na pláži, ako zostať visieť celý podvečer na sociálnych sieťach.

Zásadne narušuje psychickú pohodu alkohol či psychotropné látky. Ak vás niečo trápi a rozhodnete sa spláchnuť svoje strasti fľašou vína alebo škótskej, tvoríte si závislosť na alkohole. Dať si pohárik nie je zločin, avšak nemali by sme s ňou denne zaháňať smútok.

[paf]

Zdieľajte tento článok na: