Domov

Zoznamovací dotazník

Fotozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Dobré spanie dáva zdravie

19.jún 2014
Dobré spanie dáva zdravie

Posielame deti do postieľok bez ohľadu na ich odvrávanie, ale sami dlho do noci pozeráme znudene na televíziu alebo do počítača. Odkladáme spánok na poslednú možnú minútu, aj keď vieme, ako je dôležitý pre naše zdravie, výkony v práci druhý deň a hlavne pre dobrú náladu.

Notoricky nevyspatí ľudia s kruhmi pod očami bývajú nepríjemní a podráždení voči svojmu okoliu, nepodávajú tie najlepšie výsledky a ubližujú svojmu telu. Spánok je dôležitý pre regeneráciu ľudského organizmu, hoci sa vám zdá, že nepotrebujete toľko hodín odpočinku ako zvyšok populácie, nenechajte sa oklamať. Posilňujete svoj ​​imunitný systém, dávate mozgu čas a priestor vstrebať zážitky a informácie nazbierané za uplynulý deň, takže sa vám konsoliduje pamäť, plus telo získava energiu pre prosté bytie. Nie nadarmo sa hovorí, že spánok je pol zdravia.

Za všetkým hľadaj hormóny

Kvalitu nášho spánku určuje hladina hormónu melatonínu v našom tele, inak tiež známeho ako hormón tmy. Ten sa tvorí iba v tme, vďaka nemu sa náš organizmus prispôsobuje dennému rytmu meniacemu sa v priebehu roka (v lete dlhší deň, kratšia noc a v zime naopak). Telo tak reaguje na stmievanie a posiela nás spať. Keď sa snažíme týmto prirodzeným procesom brániť dlhodobo, dobrovoľne sa poškodzujeme a spôsobujeme si poruchu spánku. Zámerne píšem dobrovoľne, pretože najmä mladí ľudia a študenti majú tendencie odkladať svoje povinnosti na poslednú chvíľu, a potom sa z nich stávajú "nočné tvory". Čo sa s pokročilým vekom môže obrátiť proti nim. Nenechajme sa pomýliť, aj keď prekonáme prvotnú únavu a nezaspávame nad projektom či seminárnou prácou, náš výkon je oslabený, pretože pracujeme v čase, keď máme spať.

Za ďalšie je dôležité vytvoriť si čo najlepšie podmienky pre kvalitný spánok. Tými základnými sú:

1. Dôležitá je úplná tma.

2. Nezabudnime na ticho.

3. Kvalitný matrac, aby sme mali zdravý chrbát.

spanok

Lekárske výskumy potvrdili, že práca v noci je nebezpečná pre náš organizmus a svoju pozornosť na ňu zamerala aj Svetová zdravotnícka organizácia. Tá si stanovila za cieľ obmedziť prácu na nočné smeny, pretože dochádza k poškodeniu organizmu a zvýšeniu rizika rakoviny. Poukazuje najmä vo svojom súhrnnom reporte na fakt, že na nočných smenách dochádza k zbytočným chybám, ktoré veľmi často vedú ku katastrofám. Prečo by sme si mali ubližovať nočným blúdením, keď si môžeme vychutnávať sladký spánok.

Melatonín v zázračných tabletkách

Keďže vedecké výskumy potvrdili, že melatonín ovplyvňuje náš spánkový cyklus, odporúčajú americkí lekári pacientom trpiacim poruchami spánku, aby brali melatonín v pilulkách. Lekári skúšajú melatonín využívať aj ako podporný prostriedok pre liečbu rakoviny. Keďže rôzne štúdie zistili, že má antioxidačné účinky a schopnosť ničiť voľné radikály.

[paf]

Zdroj: http://www.your-doctor.com/patient_info/nutrition_supplements/melatonin.html, 17.06. 2014

 

 

Zdieľajte tento článok na: