Domov

Zoznamovací dotazník

Rýchlozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Ako sa vyhnúť jarnej únave?

23.marec 2015
Ako sa vyhnúť jarnej únave?

Ak máte pocit, že vás nič nebaví, že sa vám nič nedarí, cítite sa v poslednej dobe unavení, potrebujete naštartovať, potom je možno čas vyskúšať detoxikáciu organizmu. Mnoho ľudí žije svoj život v rýchlom tempe. Detoxikácia organizmu je jedna z mnohých vecí, ktorá nám môže pomôcť dostať váš organizmus späť do rovnováhy a cítiť sa oveľa lepšie. Uvidíte, že po pár dňoch budete ako vymenení a jar si začnete užívať naplno.

Zima skončila, začína jar.

Jar

Na jar je celá príroda naštartovaná na ďalší ročný cyklus, očistné procesy sú účinnejšie a regenerácia rýchlejšia preto je najlepšie robiť detoxikáciu na jar. Navyše v tejto dobe nevydáva naše telo veľa energie na udržanie telesnej teploty z dôvodu ročných období. Tieto prvé jarné slniečkové dni so sebou prinášajú okrem prebudenia prírody, mnohokrát tiež únavu a ospalosť. Jarná únava môže stretnúť každého, ale dá sa jej zároveň veľmi účinne predísť, alebo ju zahnať práve správnou jarnou detoxikáciou organizmu.

Prečo je teda vôbec dôležité svoje telo očistiť a čo to vlastne detoxikácia je?

Pokiaľ podstúpite detoxikačnú kúru, vaše telo sa zbaví nahromadených toxínov a škodlivých látok a tým sa zbavíte prebytočnej záťaže, ktorá zbytočne unavuje vaše telo. Naše telo je po zimnom období vyčerpané a postráda mnoho dôležitých vitamínov a minerálov. Za celú zimu si nazbiera mnoho škodlivých látok, ktoré teraz potrebujú z tela von. Jarná detoxikácia tak slúži predovšetkým k odplaveniu škodlivín z nášho tela a naštartovaniu metabolizmu, tým že mu dodáme prínosné živiny. Jarná detoxikácia organizmu je krátkodobá, väčšinou týždňová záležitosť a neslúži ako náhrada diéty. Detoxikácia je súhrn postupov, ako naše telo zbaviť vírusov, baktérií, plesní, parazitov a toxických látok. Po skončení detoxikácie sa budete cítiť oveľa lepšie. Už naši predkovia boli v tomto ohľade veľmi prezieraví a odovzdávali si z generácie na generáciu rôzne techniky čo sa týkalo využívania byliniek, rôznych druhov pôstov a tiež úpravy stravy, aby pomohli telo zbaviť nahromadených škodlivín. Dnes už existujú aj moderné prístupy, ktoré sú vhodné a šetrné k očisteniu tela. Ako skvele fungujúca kombinácia je možné využiť staré metódy a skombinovať ich s novými. Všetky návody na kompletné zbavenie sa všetkých jedov nahromadených v tele, ale za týždeň fungovať nebudú a nemôžu. Najlepšie je začať s detoxikáciou od pečene. Pečeň je totiž za detoxikáciu celého organizmu priamo zodpovedná a vhodná očistná kúra by jej v tom mala pomôcť. Sami ju zaťažujeme napríklad alkoholom, liekmi a množstvom cudzorodých látok v potrave a často potom nefungujú tak, ako by mala a môže to spôsobiť veľa zdravotných komplikácií. Organizmus po dlhej zime potrebuje povzbudenie a doplnenie nedostatku vitamínov a minerálov. Len tak môže naše telo fungovať tak, ako má. Ovocie a zelenina sú síce k dostaniu po celý rok, ale umelým dozrievaním a dlhým skladovaním sa ich potenciál veľmi znižuje. Čerstvé jarné výhonky byliniek, planých lúčnych rastlín, naklíčená pšenica, šošovica, mungo, pohánka, sú lacné a pritom nabité vitamínmi, minerálmi, stopovými prvkami a blahodarnými enzýmami

Ako začať s detoxikáciou tela?

sportovanie_v_prirode

Dôležité je si uvedomiť, že detoxikácia bez zmeny a úpravy stravy má minimálny efekt. Počas detoxikačnej kúry sa odporúča vylúčiť sladkosť, aj mäso, pšenicu, údeniny, mliečne výrobky a polotovary. Konzumovať by sa mali sójové výrobky, občas ryby, žitné a ovsené obilniny, obilné kaše, strukoviny (ako napríklad šošovica, fazuľa, cícer, hrach), veľa zeleniny, ovocia, rôzne semienka a za studena lisované oleje (ľanový, konopný, makadamový apod .) Samozrejmosťou je vylúčiť alkohol a nefajčiť.

Ako už bolo napísané, detoxikáciu je vždy potrebné začať od čriev. Vznikajú tu tie najhoršie toxíny, ktoré ničia naše telo.
Človek žijúci typickým životným štýlom priemerného Slováka je skoro vôbec alebo veľmi málo ovocia a zeleniny, neje žiadne semienka či zrniečka, samozrejme nedodržiava pitný režim, veľmi málo alebo skoro vôbec necvičia, sedí aj 15 hod, jedia veľa bieleho pečiva, veľa údenín a veľké množstva mäsa a veľa sladkostí. Toto spôsobuje, že sa v črevách usadzujú veľké zvyšky potravy, hnijú tam, postupne upchávajú a zmenšujú priemer čreva. Toxické látky sa vlásočnicami dostávajú do krvného obehu a potom do pečene, ktoré stále a stále musí čistiť krv, ktorá je do nekonečna zásobovaná znečistenými látkami pochádzajúcich z čreva. Je vedecky dokázané, že toto patrí medzi jeden z hlavných faktorov rakoviny hrubého čreva, poruchy imunity, poruchy pečene aj obličiek, choroby kože a pod.

Jedálníček

Mali by sme sa hlbšie zamyslieť nad tým, čo obsahuje náš každodenný jedálniček. Aj dočasné vysadenie niektorých potravín pomôže k tomu, aby sme sa cítili lepšie.

Vyhnúť aspoň dočasne by sme sa mali potravinám ako je:
• Alkohol a kofeín

• Mlieko
• Čokoláda a kakao
• Konzervované ovocné šťavy, džúsy
• Sladené nealkoholické limonády a nápoje
• Slanina, klobásy, údeniny, salámy, párky apod.
• Soľ

Všeobecne je dobré sa vo svojom jedálničku vyhýbať tukom. Najviac toxínov sa hromadí v tukoch. Pozor by sme tiež mali dať na priemyselne spracované potraviny, ktoré obsahujú veľké množstvo pridaných látok a len minimálne množstvo prírodných vitamínov.

Naopak, je dobré do jedálnička zahrnúť niektoré z potravín, ktoré obsahujú prírodné antioxidanty. Tie nám napomáhajú v prirodzenej detoxikácii organizmu:
• Kuracie mäso alebo morčacie prsia, bez kože
• Vaječné bielky, ktoré sú výborným zdrojom bielkovín
• Biele ryby, ako napríklad platýza alebo tresky
• Ryby ako sú sardinky alebo makrely
• Hnedá alebo divoká ryža
• Zelená listová zelenina
• Cesnak, škorica a zázvor
• Čerstvé ovocie

Všetko je dobré doplniť celozrnným pečivom a ďalšími pokrmami bohatými na vlákninu. Vhodné sú napríklad ľanové semienka, otruby, pohánka, jáhly. Oplatí sa tiež vyskúšať hnedú ako prílohu ryžu miesto klasickej bielej. Skvelou prílohou sú tiež mungo fazuľky, tie sú po naklíčenie veľmi bohaté na vitamíny a minerály a ešte navyše skvele chutia.
Samozrejme je výborné pridať do jídelíčku aj jogurty a kyslomliečne výrobky. Z jogurtov hlavne tie so živou kultúrou, ale nie všetko čo je v reklame je pravda.
Blahodarný účinok potom môžu mať aj najrôznejšie morské riasy. U nás patrí medzi najznámejšie riasa Chlorella, ktorú je dobré užívať ako potravinový doplnok.

Ovocie a zelenina

Ideálne sú tiež najrôznejšie šťavy, či už ovocné či zeleninové, ktoré dodajú telu potrebné vitamíny, minerály, vlákninu a antioxidanty a navyše uľahčí odstránenie škodlivín z nášho tela. To isté platí aj pre konzumáciu ovocných a zeleninových šalátov.
Samozrejme sa aj oplatí využívať do šalátu aj kvalitný olivový olej. Vitamíny A, E, D a K sú rozpustné v tukoch, a takto zaistíme, že sa do nášho tela naozaj dostanú. Medzi zeleninu a ovocie bohaté na vitamíny patria čerstvý špenát, reďkovky, paprika, brokolica, jablká, jahody, čučoriedky, brusnice alebo banány.

Pitný režim

zeleny_napoj

Základom všetkého je práve dostatok vody, správny pitný režim je jeden z najprirodzenejších spôsobov, ako dosiahnuť detoxikácia organizmu. Pite toľko vody, koľko môžete. Pite často a pravidelne. Voda z vášho tela odnesie najviac škodlivých látok.
Jedným zo spôsobov je mať neustále po ruke fľašu vody kdekoľvek, či už je to na pracovnom stole, v aute alebo v kabelke. Stále by ste ju mali na očiach, aby ste mysleli na to, že máte piť. Je dôležité piť často a pravidelne.
Pravidelný pitný režim vám môže pomôcť aj schudnúť. Keď vypijete veľký pohár vody 15 minút pred jedlom, budete sa počas jedla cítiť skôr sýti a zjete tak menšiu porciu jedla. Pravidelné pitie vody tiež pomáha v tom, že vaše telo prestane hromadiť zásoby vody. Snažte sa vypiť aspoň 6 až 8 veľkých pohárov vody denne (cca 2 až 3 litre vody - v závislosti na tom, aká je vaša celková váha). Pri bežnej teplote, to je do nejakých 18 stupňov, by sme mali vypiť 0,5 litra (maximálne ale 0,7 litra) na každých (aj načatých) 15 kg našej hmotnosti. To znamená, že taký 60 kilový človek by mal vypiť 60 : 15 = 4,0 x 0,5 = 2 litry.

Zelený čaj

Zelený čaj patria medzi jeden z najlepších spôsobov ako dosiahnuť efektívne detoxikácia organizmu. Je dobré piť niekoľko šálok zeleného čaju, vyskúšať môžete aj biely. Zelený čaj obsahuje antioxidanty a má výborný vplyv s preukázateľnými výsledkami na naše ľudské telo. Pitie zeleného čaju pomáha so znížením krvného tlaku, znížením hladiny cholesterolu alebo aj na zníženie rizika vzniku niektorých druhov rakoviny. Pravidelné pitie zelného čaju má navyše pomáhať naštartovať metabolizmus a má preukázateľný vplyv aj na chudnutie.

Pohyb

Je samozrejme telu potrebné dopriať aj dostatok pohybu a odpočinku. Naopak vyhnúť by sme sa mali akémukoľvek stresu. Rôzne pohybové, najlepšie aeróbne aktivity, ako napríklad beh alebo aerobik, sú ideálny spôsob, ako sa naše telo môže veľmi efektívne zbaviť nahromadených škodlivých toxínov. Počas cvičenia dýchame hlbšie, čo nám pomáha vyčistiť pľúca, dutiny, nos aj priedušky. Počas cvičenia sa potíme, vďaka čomu sa spoločne s potom telo zbavuje toxínov cez kožu.

Vláknina

Odporúča sa zvýšiť podiel vlákniny vo vašom jedálničku. Dostatočný podiel vlákniny v jedle je prirodzený a zdravý spôsob, ako prečistiť náš tráviaci systém. Vyššie zastúpenie vlákniny v jedálničku pomôže aj obmedziť nadúvanie, obmedzí zápchu a pocit preplnenosti.

 [kač]

Zdieľajte tento článok na: