Domov

Zoznamovací dotazník

Rýchlozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Zázrak z Latinskej Ameriky - chia

12.november 2014
Zázrak z Latinskej Ameriky - chia

Poznatky o vlastnostiach a účinkoch chia semienok dávajú človeku pocit, že sa jedná o všeliek alebo "kameň mudrcov" odborníkov na zdravé stravovanie. Vďaka bohatému nutričnému obsahu a postupnému uvoľňovaniu energie sa môžu stať jedinečným pomocníkom na ceste za vysnívanou postavou.

V niekoľkých posledných rokoch na pulty obchodov so zdravou výživou prenikajú semienka chia. Obľúbili si ich nielen bežci a športovci, ale aj ľudia bojujúci s nadváhou. Nutričný špecialisti odporúčajú chia semienka pre ich nenahraditeľné vlastnosti zaradiť do bežného jedálnička.

Chia semienka pochádzajú zo šalvie hispánskej, ktorá ako už názov napovedá, má svoju domovinu v Latinskej Amerike, konkrétne v oblasti Mexika a Guatemaly. Starí Aztékovia sa nimi živili úplne bežne, konkrétne bežci z kmeňa Tarahumara, ako sa píše v knihe Jedz a behajte. Semienka dlhodobo hydratujú organizmus zvnútra a napomáhajú postupnému uvoľňovaniu energie, vďaka týmto dvom základným účinkom si ich obľúbili najmä vytrvalostný bežci.

Lingvisti sa rozchádzajú v názore, čo znamená chia. Niektorí tvrdia, že sú olejovité a druhí obhajujú preklad silné. Či už je pravda na tej či onej strane, oba dva významy semienka skvele charakterizujú. Hovorí sa im aj poklad "aztéckych bežcov". Aztékovia semienka jedli, lisovali z nich olej alebo ich drvili na múku.

Čo všetko semienka obsahujú

Chia sú naozajstným pokladom na bielkoviny (väčšie množstvo ako v iných druhoch semien), sacharidy a tuky. Ďalej majú vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, ktoré telo potrebuje prijímať v strave. Obsahujú navyše vysoký podiel železa, vápnika, fosforu, zinku, kobaltu, mangánu, draslíka, sodíka, niacínu, kyselinu listovú, vitamíny E, A, B17 a vitamín C.

chia_semienka

Denne môžeme zjesť až dve polievkové lyžice semienok, 100 g chia skrýva energetickú hodnotu 490 Kcal / 2052 kJ. Odporúča sa každý deň zjesť okolo 25 g, ak nás čaká vysiľujúci výkon, či už ide o beh, skúšku alebo dôležité dlhé rokovanie, môžeme zjesť aj dvakrát toľko. Výhodou semienok je, že telo si s nimi poradí a ľahko ich spracuje. Navyše podporujú postupné uvoľňovanie získanej energie, nehrozia teda výkyvy ako u kávy alebo energetických nápojov.

Napriek tomu ľudia trpiaci na nízky krvný tlak by mali chia semienka konzumovať s mierou, pretože ich môže v nečakanej chvíli dostihnúť hypoglikémia. Opatrnosť je na mieste aj u pacientov, ktorí berú lieky na riedenie krvi.

Hydratujú organizmus

Chia semienka absorbujú desaťkrát až dvanásťkrát väčší objem vody ako je ich vlastná. Vytrvalostným športovcom sa odporúča, aby pred výkonom zjedli lyžičku šalvie alebo vypili gél vyrobený zo semienok. Príprava chia nápoja je naozaj rýchla a jednoduchá. Stačí jeden diel chia semienok zaliať desiatimi rovnako objemnými dielmi vody. Športovec nemusí pred výkonom vypiť tak veľké množstvo vody ako iný (nie je nútený sa tzv. prepiť) a lepšie sa bude pohybovať.

Semienka napučia a vytvorí sa z nich gélová hmota, ktorá nemá chuť. Vhodné je teda tekutinu rozmixovať s banánom alebo iným ovocím. Ideálne je napríklad pridať chia semienka do obľúbených smoothie. Tým, že pridáte banán, získa nápoj sacharidy a teda väčšiu energetickú hodnotu.

Energia na celý deň

Ak nezvládate prehltnúť tekutinu, ktorá vznikne napučaním semienok, môžete si chia pridať do ranného jogurtu, tvarohu či ovsenej zmesi. Dodáte tak telu perfektný energetický základ na dlhé ráno aj doobeda.

[paf]

Zdieľajte tento článok na: