Domov

Zoznamovací dotazník

Rýchlozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Ako mať energiu po celý deň a nebyť unavení? - 1. diel

8.júl 2016
Ako mať energiu po celý deň a nebyť unavení? - 1. diel

Každý sa niekedy cíti unavený. Ako s únavou zatočiť, aby vám neznepríjemňovala deň?

Je samozrejmé, že keď si to na jeden deň naplánujete veľa, idete na niekoľko desiatok kilometrov dlhý výlet alebo to preženiete s cvičením, budete sa ďalší deň cítiť rozlámaní a unavení. Občas sa tak ale cítite, aj keď predchádzajúci deň bol rovnaký ako každý iný. Možno by nebolo od veci trochu zmeniť svoje (zlo) zvyky, zlepšiť svoj život a pohľad na svet... Najlepšie veci, ktoré u seba môžete zlepšiť nájdete v nasledujúcich riadkoch.

Na trhu je veľa tabletiek, ktoré vám už do piatich minút ZARUČENE prinesú obrie dávky energie. Mnoho z nich sú ale plné umelo vytvorených zložiek, iné majú kofeínový základ, ďalšie nemusia byť vôbec účinné. Kúpiť si pilulku je určite jednoduchšia a rýchlejšia možnosť. Prečo ale plytvať peniazmi na niečo, čo ani nevieme, čo v skutočnosti obsahuje alebo možno ani neprinesie želaný výsledok? Nie je lepšie zmeniť seba a vďaka tomu si urobiť šťastnejší život?

Strava

Správne stravovanie je pre človeka veľmi dôležité, nielen kvôli udržaniu si správnej kondície, prísunu vitamínov, minerálov a stopových prvkov, ale tiež kvôli prísunu energie.

Nevynechávajte raňajky

Určite ste o dôležitosti raňajok čítali už v mnohých článkoch a hovoríte si, že je to stále dookola. V tom možno máte pravdu, ale rozhodne to tak nie je bezdôvodne. Raňajky sú skrátka základom dňa a aj keď nemáte hlad, tak si ich dajte. Navyše si pri raňajkách nemusíte toľko strážiť kalórie, je lepšie si dať väčšie raňajky a menší obed a večeru. Počas dňa totiž prebytočné kalórie spálite (nebudete unavení, takže sa nebudete len váľať na gauči), navyše raňajky metabolizmus vyložene naštartujú. Keď si dáte jedlo až neskôr, váš metabolizmus bude lenivejší a môže sa vám stať, že začnete priberať. A ak nestíhate doma zjesť väčšie raňajky, dajte si do hodiny po prebudení aspoň nejaké ovocie alebo ovocný džús a do ďalšej hodiny cereálie, celozrnné pečivo, rastlinné bielkoviny,...

Pozor na pokles krvného cukru

Jesť by ste mali niečo malé každé dve hodiny, aby hladina vášho krvného cukru neklesla a tak ste sa nedostali do fázy, kedy z nedostatku cukru sa telo cíti ohrozené a chce ďalší cukor = máte na niečo chuť. Aby ste sa tomu vyvarovali, medzi raňajkami, obedom a večerou si dajte desiaty, ktoré sa budú skladať napríklad z orechov, čerstvého ovocia, jogurtu, strukovín alebo olív.

Pite dostatočné množstvo vody

Pre mnoho ľudí je to skoro nadľudská úloha, ale verte, že sa dá zvládnuť. Sledujte svoju farbu moču a ak je tmavá, určite by ste mali na pití zapracovať. Piť by ste mali čistú, nesladenú vodu bez bubliniek (perlivé prekysľujú žalúdok) v množstve asi 0,4 litra na každých 10kg vašej váhy (pri váhe 50kg to teda bude 0,4 x 0,5 = 2 litre). Organizmus vodu potrebuje a vďaka nej sa budete cítiť svieži a budete mať viac energie. V prípade, že pijete kávu alebo alkohol, čo sú tekutiny, ktoré odvádzajú vodu z vášho tela, musíte aj tieto straty nahradiť ďalšou vodou v rovnakom množstve.

Zaraďte do jedálnička vlákninu

Keď zjete jednoduché cukry, energia síce rýchlo príde, ale tiež rýchlo "odíde". Vláknina vytvára energiu pomalšie, ale o to dlhšie vydrží. Navyše prečisťuje črevá a podporuje odstránenie toxínov a odpadových látok z organizmu, čo tiež pridá na energii. Zamerajte sa teda na ovsené vločky, strukoviny, ovocie a zeleninu so šupkou a celozrnné cestoviny.

únava

Vyhľadávajte zdravé tuky

Obmedzte príjem nasýtených mastných kyselín (väčšinou živočíšne tuky) a poobzerajte sa radšej po nenasýtených mastných kyselinách (omega 3 a omega 6). Okrem toho, že znižujú cholesterol v krvi ešte zlepšujú prenos kyslíka, podporujú pevnosť a odolnosť buniek, spomaľujú rast nádorových buniek, kvasiniek a ďalších anaeróbnych organizmov. Tým všetkým dostávajú telo do lepšej kondície a aj vy sa cítite lepšie. Nenasýtené mastné kyseliny nájdete v rastlinných olejoch (hlavne v ľanovom), v orieškoch, semienkach a morských rybách.

Nahraďte kávu

Mnoho ľudí je presvedčených, že dlhodobé a nadmerné pitie kávy má neblahé účinky na naše zdravie a ničí naše energetické rezervy. Ak patríte medzi týchto ľudí alebo chcete zaexperimentovať a zároveň dodať telu energiu "navyše", skúste zelenú kávu s kardamónom. Tá vďaka svojmu zloženiu (nepražené zrná kávy arabika, čakanka lekárska a kardamóm) podporuje trávenie, pomáha pri chudnutí, dodáva energiu, reguluje hladinu cukru v krvi a má antioxidačné účinky. Neobsahuje lepok ani kofeín.

Ďalšou prírodnou variantou okrem zelenej kávy je guarana. Tá kofeín síce obsahuje, ale neprekysľuje žalúdok ako klasická káva a nie je návyková. Dodá vám veľa energie, pomôže pri chudnutí (podporuje trávenie) a ženám uľahčí od menštruačných bolestí.

V alternatívnej medicíne existuje mnoho ďalších byliniek a húb, ktoré vám pomôžu nabrať energiu vďaka prírodným zložkám.

Energetické rezervy

Ako bolo spomenuté, káva, ale aj energetické nápoje alebo lieky ničia naše energetické rezervy. Tiež keď telo nemá odkiaľ brať energiu, začne si ju brať z týchto rezerv. To ale spôsobuje svalové napätie a nevytvára sa energia. Aby sme mohli svoje energetické rezervy zväčšovať a hlavne dopĺňať a "živiť", musíte dostatočne relaxovať a nechať telo odpočinúť.

Najprv by ste mali prísť na to, čo z vás vašu energiu vysáva. Rodina, práca, vzťahy, iné aktivity? Pravdepodobne tak nejako všetko. Podstatné ale je si uvedomiť, čo z toho vám tiež energiu nejakým spôsobom navracia späť a do čoho sa vám ju neoplatí investovať. Vyselektujte si tak správne vzťahy, prácu alebo aktivity. Robte to, čo milujete. Len vďaka týmto veciam sa budete cítiť dobre a vaše energetické zásoby sa budú dopĺňať.

Vyvarujte sa všetkým stresovým situáciám, ako to len pôjde. Pozorujte, čo sa deje vo vašej hlave a začnite si tak budovať vedomie. Ak sa zaseknete v nejakej stresovej slučke (budete stále dookola premýšľať o jednej a tej istej stresovej situácii), skúste sa z toho "vypísať" alebo vyrozprávať.

To samozrejme nie je všetko. V ďalšom diele článku sa budeme venovať pokojnému spánku a ďalším tipom, ako získať počas dňa čo najviac energie.

[Lil]

Zdroj:

http://www.zdravetuky.cz/cs/zdrave-tuky/

http://zdravi.doktorka.cz/jak-ziskat-energii-bez-kofeinu/

http://www.wikihow.com/Get-More-Energy

http://www.elephantjournal.com/2014/07/how-to-naturally-have-more-energy-brandon-gilbert/

Zdieľajte tento článok na: