Domov

Zoznamovací dotazník

Rýchlozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Smoothie - najlepšie raňajky

18.máj 2016
Smoothie - najlepšie raňajky

Za posledné roky sa stalo smoothie veľmi obľúbené. Kto ho ešte nemal, nech túto vitamínovú bombu určite vyskúša!

S výrazom smoothie sa môžete stretnúť v stánkoch zdravej výživy, v reštauráciách, ktoré ponúkajú čerstvé šťavy a šaláty, v knihách venovanej zdravému životnému štýlu alebo vo vegánskych a raw kuchárskych knihách.

Čo je to?

Slovo smoothie vzniklo z anglického slova smooth, čo znamená jemný, hladký. Také totiž smoothie je - je to do hladka vymixované ovocie a zelenina. Je to síce jemný, ale aj celkom hutný nápoj, ktorý vás zasýti. Smoothie sa vyrába buď len z ovocia, len zo zeleniny alebo z kombinácie oboch (niektoré zdroje však uvádzajú, že by sa niektoré ovocie nemalo miešať spoločne so zeleninou). Okrem toho sa dá vylepšiť množstvom ďalších pridaných ingrediencií. Najlepšie, najzdravšie a najobľúbenejšie sú tzv. superfoods - superpotraviny. Sú to potraviny, ktoré majú blahodarný vplyv na naše zdravie, spravidla obsahujú väčšie množstvo niektorých vitamínov, minerálov, antioxidantov, nenasýtených mastných kyselín a ďalších zložiek, ako ostatné potraviny. Radia sa medzi ne napríklad chia semienka, mladý jačmeň, nepražené kakaové bôby, červená repa, čučoriedky, konopné, ľanové, slnečnicové a tekvicové semienka, kustovnica čínska (goji), acai, amalaki, baobab, quinoa, chlorella, spirulina, avokádo, granátové jablko, mango alebo dokonca aj šošovica, sója a fazuľa. Mixuje sa celé ovocie aj zelenina, všetko riadne umyté, nakrájané na kúsky a lúpu sa iba tie druhy, ktorých šupka nie je jedlá (pomaranč, melón atď.), Pretože šupky obsahujú veľa vitamínov.

Na rozdiel od šťavy z odšťavovača smoothie obsahuje aj vlákninu, ktorá je potrebná pre správnu funkciu čriev. Navyše vďaka smoothie budete možno môcť zjesť aj potraviny, ktoré inak nemáte radi, alebo ich samotné nejete. Je ľahko stráviteľné a môžete si ho dať aj v situácii, keď vám nie je práve najlepšie a normálne jedlo by ste nezniesli.

V čom smoothie pripraviť?

Aby ste mali naozaj dobré smoothie, je potrebné mať výkonnejší mixér. Mäkšie druhy by síce zvládol aj menej výkonný, ale pri mixovaní semienok alebo tvrdších druhov zeleniny by sa mohol rozbiť a navyše by mohol mať hrudky. Na trhu existujú aj špeciálne mixéry (smoothie makery), ktoré sú priamo určené na prípravu smoothie a majú väčšinou nádobku, v ktorej si smoothie môžete odniesť napríklad do práce alebo ho piť po ceste do nej, vďaka zabudovanej slamke. Nádoby dokonca sedia do držiakov nápojov v autách. Cenová škála je naozaj veľká, zhruba od 33 eur do skoro 740 eur. Sledovať by ste mali predovšetkým výkon a počet otáčok, počet nádob, veľkosť nádob, materiál nádob, počet rýchlostí, prípadne aj dĺžku prívodného kábla.

Kombinácia druhov ovocia a zeleniny

Smoothie by sme mali pripravovať predovšetkým zo sezónneho ovocia a zeleniny, ktoré v sebe majú najviac vitamínov a ostatných zdraviu prospievajúcich látok. Máme po polovici mája, takže v súčasnej dobe si môžeme pochutnať na jahodách, uhorkách, paradajkách, špenáte, hrášku, mrkvi, redkvičkách, zeleru, kalerábe, hlávkovom šaláte, pažítke - a to všetko možno do smoothie dať! U sezónnych potravín vyberajte tie, ktoré majú krajinu pôvodu Slovenská republika. Predídete tak tomu, že boli zozbierané ešte pred tým, než naozaj dozreli. Sezónne ovocie podľa mesiacov môžete nájsť napr. Tu.

Pripravovať smoothie dokonca rozvíja vašu fantáziu. Je totiž len na vás, akú kombináciu zvolíte. Môžete sa riadiť podľa vašej nálady, chuti, alebo sa inšpirovať niekoľkými našimi receptami. Nebojte sa tiež kombinovať ovocie s listovou zeleninou - tá obsahuje železo, protizápalové látky a chlorofyl, ktorý napomáha tvorbe hemoglobínu a prispieva k celkovej regenerácii organizmu.

Smoothie je nápoj pre všetkých, aj pre ľudí s alergiami (stačí vynechať tú potravinu, na ktorú má jedinec alergiu), laktózovou intoleranciou, celiakov, vegetariánov, vegánov aj vyznávačov raw (surovej) stravy.

Príprava

Ovocie a zeleninu riadne umyte, popr. olúpte. Nakrájajte na menšie kúsky (podľa toho, aký má váš mixér výkon). Pridajte vodu, mlieko, alternatívy mlieka alebo jogurt. Voda sa pridáva preto, aby výsledný nápoj nebol taký hustý a potom sa smoothie lepšie premixovalo (niektoré menej výkonné mixéry sa bez vody dokonca zaseknú). Pridajte svoju obľúbenú zdravú zložku (superfoods, semienka, škoricu, vanilku, karob) a začnite mixovať. Mixujte skôr kratšiu dobu a dajte motoru na chvíľu pauzu, aby sa neprepálil. A smoothie je hotové! Snažte sa ho vypiť čo najrýchlejšie, nápoj časom hnedne a stráca svoju čerstvosť (nakusnuté jablko si tiež nenecháte položené na linke, aby ste ho dojedli niekedy inokedy počas dňa).

Recepty

Aby ste rovno mali nejakú inšpiráciu, s čím si najprv smoothie urobiť, tu je pár tipov. U receptov nie je napísané množstvo ingrediencií - každý má iné chute a v tom je kúzlo smoothie - každý si ho môže pripravovať presne tak, ako bude vyhovovať jemu...

Mangové smoothie s medom

Mango

Avokádo

Mlieko

Med

Malinovo-Repové smoothie

Uvarená cvikla

Maliny (môžu byť aj mrazené, ale lepšie sú čerstvé)

Brusnice

Nízkotučný jogurt

Smoothie z lesného ovocia

Lesné ovocie - aké vás napadne

Malý banán

Nízkotučný jogurt

Pomaranč

Vanilka

Ľanové semienka

Exotické smoothie

Banán

Jablko

Ananás

Kokos

Letné smoothie

Broskyne

Banán

Mangold

Petržlen

Kustovnica čínska

Kvety sedmokrásky

Hroznové smoothie

Hrozno

Hruška

Pomaranč

Malý banán

Ananás

Zelené smoothie

Hruška

Zelené jablko

Malá šalátová uhorka

Listový špenát

Stopkový zeler

Koriander

Proteínové smoothie

Tekvica

Zrelý banán

Ďatle Medjool

Raw orechové maslo

Konopný proteín

Smoothie pre rýchle trávenie

Jablko

Čerstvá šťava z pomarančov

Slivky

Štipka kajenského korenia

Smoothie pre zahriatie

Mandarínky

Pomaranče

Mrkva

Šťava z citróna

Malý kúsok čerstvého zázvoru

Smoothie sa dá zaradiť ako ideálna súčasť zdravého životného štýlu. Počas niekoľkých minút pripravíte nápoj plný vitamínov, antioxidantov, enzýmov a vlákniny.

Tak čo, urobíte si dnes svoje smoothie?

[Lil]

Zdroj:

https://skramlikova.wordpress.com/category/sezonni-ovoce-a-zelenina/

http://www.rd.com/health/healthy-eating/8-healthy-fruit-smoothies-for-breakfast/

http://www.rawsuperfood.cz/rawsuperfood/5-RAW-recepty/5-Tipy-na-smoothies

http://hubnetesivanou.cz/smoothie/

http://www.celostnimedicina.cz/smoothie.htm

Zdieľajte tento článok na: