Recenzia: Stranger Things 3 - Čo sa na divákov chystá v pokračovaní?

16.júl 2019

Po takmer 2 rokoch tu máme pokračovnie slávneho fantasy-horor-sci-fi seriálu Stranger Things, ktorý spoločnosť Netflix uviedla 4. júla 2019. Udržuje si 3. séria kvalitu, alebo naopak kolíše?

Po záhadných udalostiach z 2. série Stranger Things uplynul 1 rok a my sa vraciame opäť do mestečka Hawkins za našimi starými známymi, najprv si však urobíme krátku zastávku na ruskej základni, kde sa Rusi pohrávajú s niečim, s čím by nemali. V Hawkinse je leto v plnom prúde, deti nám povyrástli a myká s nimi puberta. S touto zmenou saa všetci svojim spôsobom musia vysporiadať a aby toho nebolo málo, všetci, ktorí od 1. série vedia o svete Upside Down, pomaly zisťujú, čo sa v ich mestečku deje. Záhadné udalosti a hrozba ruských súdruhov, sú oveľa desivejšie a nebezpečnejšie, než kedykoľvek predtým.

Seriál diváka pomaly vťahuje do deja, nešetrí s dramatickosťou, vzbudzuje v divákovi zvedavosť a udržuje ho v napínavosti, čo bude ďalej a ako to s jeho obľúbenými hrdinami dopadne. Človek potom nemá inú možnosť, než ustúpiť a pustiť si ďalší diel, aby ukojil svoju zvedavosť. Celý seriál o 8 epizódach, ktoré majú dohromady zhruba 7 hodín, tak zhltnete počas jedného dňa. Kvalitu sa tvorcom podarilo zachovať a to aj cez pár nedokonalosti, ktoré im v konečnom výsledku môžete odpustiť. Od svojho zverejnenia seriál navyše prelomil rekord v sledovanosti. Na čo všetko sa môžete tešiť? To sa neskôr dozviete, musíme vás však varovať, že nasledujúca časť článku môže obsahovať spojlery.

Seriál plný nostalgie, humoru a záhad

Pokiaľ seriál poznáte a videli ste predchádzajúce série, potom určite viete, že okrem hororových aspektov disponuje predovšetkým nostalgiou 80. rokov, kultovnými hláškami a odkazmi na slávne klasiky (Star Wars, Návrat do budúcnosti, apod.) a skvelým soundtrackom, ktorý doplňuje atmosféru 80 rokov. To všetko enchýba ani v novej sérii, tá je opäť nadupaná nostalgiou, pretože v mestečku Hawkins sa otvorilo nové obchodné centrum Starcourt, ktoré prezentuje módu a kultúru 80. rokov, navodzuje tak skvelú atmosféru. Seriálu okrem nostalgie, dramatických momentov a skvelej atmosféry, nechýba ani odľahčujúci humor, ktorý diváka vskutku pobaví.

Tešiť sa ďalej môžete na prehlbenie charakterov hlavných postáv. Trochu viac priestoru na scéne a väčšiu rolu v príbehu získali aj psotavy, ktoré v predchádzajúcej sérii mali iba pár scén (Billy Hargrove, ktorému vdychol život Dacre Montgomery, Murray Bauman, ktorého si zahral Brett Gelman a ďalej Erica Sinclair, ktorú stvárnila mladá herečka Priah Ferguson).

Dej 3. série sa opäť rozdeľuje na viac dejových línií, v ktorých diváci sledujú zážitky hlavných postáv, ktoré sú ako v predchádzajúcich sériách rozdelené do skupiniek. Spočiatku nikto vlastne netuší, aké nebezpečie sa skrýva za určitými záhadami, ktoré sa snažia vyriešiť. Zároveň nikto ani netuší, čo robia tí ostatní, kým sa dejové línie neprepoja a jednotlivé dieliky skladačky do seba nezapadnú. Koniec má horkosladkú príchuť, dôjde na pár nečakaných zvratov a vyvrcholením všetkých udalostí si divák užije neskutočnú jazdu na emocionálnom kolotoči.

Eleven (Millie Bobby Brown) a její přátelé ve 3. sérii seriálu Stranger Things

Skvelé herecké výkony

Po audiovizuálnej stránke je 3. séria Stranger Things podarene natočená (scény sa krásne prelínajú) a okrem scenára, ktorý je skvelý až napár chýb, ktoré postrádajú logiku, je potrebné povzniesť herecké výkony všetkých mladých aj starších hercov. Je až neskutočné, ako dobre spolu všetci herci fungujú. Vdýchli život svojim postavám a to tak, že človek má pocit, ako by ich osobne poznal a počas sledovania napínavo sleduje obrazovku so strachom o životy svojich obľúbencov, keď čelí určitému nebezpečiu a v niektorých chvíľach to vyzerá, že to veľmi dobre nedopadne.

V poslednej epizóde sú udalosti s netvorom z inej dimenzie a ruskou základňou pod obchodným centrom Starcourt zamaskované fake news, rodina Byersových sa sťahuje a priatelia sa lúčia. Tieto posledné momenty sú veľmi emocionálne a doplnené dojemným preslovom šerifa Jima Hoppera (David Harbour). Emócie všetkých postáv sú takmer hmatateľné. Je po všetkom. Alebo nie? Po titulkách sa objavuje dodatočná scéna, ktorá potvrdzuje opak. Ešte nie je po všetkom a existuje nádej...

V súčastnej dobe bola 4. séria potvrdená producentom Shawnem Levyem, Netflix sa však zatiaľ nevyjadril, či sa seriál obnoví pre ďalšiu produkciu. Bratia Dufferovy majú stále čo rozprávať o fiktívnom svete seriálu Stranger Things, dosť aj možno na 5. sériu, to ale zatiaľ nie je isté. Zatiaľ neostáva divákom nič iné než čakať na ďalšiu sériu, teorizovať o tom, ako sa príbeh bude vyvíjať ďalej a dúfať, že sa tvorci opäť prekonajú, pretože 3. séria sa dá zatiaľ považovať za najlepšiu.

Hodnotenie: 10/10

Radi sledujete filmy a seriály podobného žánru, ako sú Stranger Things? Nájdite si na zoznamke partnera s rovnakými záujmami!

[rox]