Recenzia: Fantastické zvieratá: Grindelwaldové zločiny

22.november 2018

Oficiálna premiéra filmu Fantastické zvieratá: Grindelwaldové zločiny (v Londýne) bola 16. Novembra. Na Slovensku mal svoju premiéru pred pár dňami. Ako vyzerá dlho očakávané pokračovanie Fantastických zvierat?

Prvý film bol veselý, z časti optimistický a prapodivný so všetkými fantastickými zvieratmi, ktoré boli predstavené divákom a fanúšikom Harryho Pottera, jeho príbeh od autorky Joanne Kathleen Rowlingovej predchádzal vzniku novej série s názvom Fantastické zvieratá. Veselú atmosféru podporovali aj nové postavy, z ktorých každá mala unikátny charakter. Druhý film je v kontraste veľmi odlišný, zložitejší a temný, čomu aj trochu napovedá samotný názov Fantastické zvieratá: Grindelwaldové zločiny. Dejová línia sa zároveň nezameriava iba na Mloka Scamandera (Eddie Redmayne) a jeho dobrodružstva so svojími zvieratmi a priateľmi Tinou Goldstein (Katherine Waterston) a Jacobem Kowalskim (Dan Fogler), ale predovšetkým na Grindelwaldové konanie, jeho opätovné dolapenie a nájdenie Credence z predchádzajucého filmu. Pritom predstavuje nové postavyprehlbuje charakter postáv z predchádzajucého filmu.

Fantastických zvierat vo filme nie je toľko ako v predchádzajúcom diele. Diváci majú možnosť väčšinu z nich vidieť na začiatku filmu a neskôr v priebehu filmu iba pár. Tento diel už totiž nie je iba o nich, výraz beast, ktorý nesie anglický názov filmu (Fantastic beast) znamená obluda či netvor a teda sa stáva metaforou pre ľudí, ktorí sa niekedy premenia v netvorov. Film teda predovšetkým rozpráva príbehy ľudských netvorov. Jedna z nových postáv menom Leta Lestrange (Zoë Kravitz) prehlási: "Si veľmi dobrý, Mlok. Miluješ každého netvora." (v anglickom znení hovorí, že ešte nikdy nestretol netvora, ktorého by nemohol milovať), čím poukazuje na seba a svoj vzťah s Mlokom Scamanderom.

Podobných postáv sa vo filme nachádza viac. Nie len samotný Gellert Grindelwald (Johny Depp), ale tak isto jeho stúpenci, medzi ktorích sa pridali aj niektoré postavy z predchádzajucého filmu, od ktorích by ste to ani nečakali. Mnohí z nich čelia obtiažnej situácií a motívy hlavného záporáka, ktorý vie, ako si získať ľudí na svoju stranu, sú preňho veľmi lákavé. Do tejto situácie sa dostane aj Credence Holokost (v originále Credence Barebone) z prvého dielu, ktorého stvárnil Ezra Miller. Ten sa vo filme snaží nájsť svoju skutočnú rodinu a dostane sa až do Paríža, kde sa odohráva hlavná dejová línia filmu. Ten bude uvažovať nad tým, či je kľúčom k jeho pôvodu Grindelwald.

Dá sa predpokladať, že za netvora sa považuje aj slávny, tajnostkársky Albus Brumbál (Jude Law) vzhľadom k svojej tragickej minulosti a konverzácií, ktorú vo filme vedie s Letou Lestrange. Človek by predpokladal, že Brumbál bude viacmenej mysterióznou časťou filmu, pravdou však je, že to, čo je o ňom známe, nie je zďaleka všetko. Herec Jude Law o svojej postave zmienil, že sú veci z Albusovho života, známe aj neznáme, ktoré sa ešte musia vysvetliť.

Jude Law v roli Albuse Brumbála

Historické odkazy

Prvý historický odkaz môže niekomu ľahko uniknúť. Súčasný dej sa odohráva v roku 1927, niektoré postavy v priebehu filmu však hovoria či spomínajú na udalosti z minulosti. Jedna z týchto spomienok zahrňuje plavbu loďou, ktorá sa potopila a veľa ľudí zahynulo. Keď urobite pár výpočtov, zistíte, že ide o loď Titanic, ktorá sa potopila v roku 1912.

Ďalším historickým odkazom, ktorý bol vo filme naznačený v podobe vízie, je 2. svetová vojna. Je dosť možné, že sa objaví aj v nadchádzajúcich filmoch, pretože Gellert Grindelwald bol porazený v roku 1945, v ktorom skončila aj 2. svetová vojna. V druhom filme bola rovnako ako v prvom zmienená aj 1. svetová vojna prostredníctvom Jacoba Kowalského, ktorý ju zažil na vlastnej koži. Vzhľadom k tomu, že Mlokov starší brat Theseus Scamander (Callum Turner) je považovaný za vojnového hrdinu, a tak isto vzhľadom k udalostiam z druhého filmu, sa môžme domnievať, že v nasledujúcich filmoch dôjde k zapojeniu kúzelníkov do vojny.

Kontroverzia

Okolo druhého dielu Fantastických zvierat sa vznášalo veľa kontroverzie. Veľa fanúšikov kúzelnického sveta J. K. Rowlingovej bolo nespokojných s obsadením Johnnyho Deppa do role záporáka Gellerta Grindelwalda a rozdelilo sa na niekoľko táborov. Jedny sa obávali, či sa na túto rolu vôbec hodí, ďalší sa oháňali hercovými osobnými problémami a obvineniu z domáceho násilia, ktoré proti nemu vzniesla jeho bývala žena Amber Heard. Prehlásenie tvorcov a samotnej autorky J. K. Rowlingovej o riešení situácie a konečnom rozhodnutí, či do role obsadí niekoho iného alebo nie, veľa ľudí nepotešilo. Deppovi rola zostala a on podal v celku slušný výkon.

Ďalšiu výmenu názorov na internete spustilo obsadenie herečky Claudie Kim, ktorej rola bola upresnená v septembri 2018, kedy bol zverejnený oficiálny trailer. Meno jej postavy bolo do tej doby tajomstvom, bola iba známa ako maledictus, čo je prekliatá bytosť, ktorá sa premieňa v netvora. Objavilo sa veľa teórií, kým by mohla v skutočnosti byť, z ktorých jedna bola potvrdená v traileri. Šokujúce zistenie, že išlo o postavu Nagini, ktorá sa už objavila vo filme o Harry Potterovi ako "mazlíček" Lorda Voldemorta, vyvolalo veľa reakcií. Niekoľko ľudí poukázalo na etnický pôvod herečky, rasizmus a otroctvo. Medzi ďalšie reakcie patrila nedôvera a odmietnutie, ešte predtým, ako videli film ("Na tento film sa nebudem pozerať."). Keď sa však nad tým zamyslíte, nie je to zas tak prekvapivé, vzhľadom k tomu, aký Voldemort bol.

Claudia Kim však bola do role obsadená vďaka svojmu talentu, ktorý ukázala na kastingu. Ani sama herečka nevedela presné detaily o svojej role, kým sa nezúčastnila posledného konkurzu, na ktorom bola požiadaná, aby predstierala premenu v hada. O Nagini toho vo filme zatiaľ nebolo veľa prezradené, možno však dúfať, že sa znova objaví.

Dan Fogler jako Jacob Kowalski (vlevo) a Eddie Redmayne jako Mlok Scamander (vpravo) v ulicích Paříže

Zhodnotenie

Ako veľký fanúšik Harryho Pottera a Fantastických zvierat som 2 roky čakala na pokračovanie a musím povedať, že výsledok ma veľmi milo prekvapil. Nebola som si vôbec istá, čo mám čakať. Príbeh ma vtiahol do deja a ku koncu mi doslova spadla sánka. Z kina som odchádzala s otázkou: "Čo bude ďalej?" Fanúšikom Harryho Pottera sa film pravdepodobne bude páčiť, a však niektoré fakty ich možno rozdelia na pár táborov rovnako ako kontroverzia. Viacmenej ostatným, ktorí nečítali alebo nevideli Harryho Pottera, unikne veľa vecí a určite budú mať viac otázok pri odchode z kina ako tí, ktorí sa vo svete, ktorý J. K. Rowlingová stvorila, aspoň trochu vyznajú. Bez týchto znalosti sa budete ľahko strácať a nebudete mať jasno v mnohých veciach.

Celkovo film bol vďaka spolupráci Davida Yatese s J. K. Rowlingovou v podobnom duchu ako posledný 4 film o Harryho Potterovi, na ktorých sa režisér podieľal. Dej plynul hladko a aj cez veľa vedľajších dejových línií na seba krásne nadväzoval až do stretnutia všetkých postáv, kedy vyvrcholil a prezentoval trochu akcie. Skvelé výkony jednotlivých hercov, vynikajúci scenár, efekty (CGI animácie) a soundtrack, pri ktorom fanúšikov zasiahne nostalgia (pri prvej scéne v Bradaviciach zaznie stará známa skladba Hedwig's Theme z Harryho Pottera), robia z filmu fantastický kúsok. Z hereckých výkonov ma veľmi milo prekvapil Jude Law ako mladší brat Albus Brumbál (svoju rolu konzultoval s autorkou J. K. Rowlingovou podobne, ako Alan Rickman konzultoval svoju spletitú rolu v Harry Potterovi) a ďalej tak Joshua Shea, ktorý ztvárnil mladého Mloka Scamandera na jednotku.

Film tak isto hodnotím kladne vzhľadom k tomu, ako sa fiktívny kúzelnícky svet krásne prepletá so skutočnými historickými udalosťami, ktoré sa v danej časovej osi odohrali a boli zavinené ľuďmi. Snáď jediným mínusom je skutočnosť, že film je skôr len pre fanúšikov. Nie je na tom samozrejme nič zlé, nič to však nemení na fakte, že kto fanúšikom Harryho Pottera nie je, veľa si z filmu okrem zmätku a veľa otázok neodnesie.

V konečnej fáze film veľmi pôsobí ako odrazový most pre budúce filmy, na ktoré sa môžte tešiť.

Hodnotenie: 9/10

Film Fantastické zvieratá: Gridelwaldové zločiny mal premiéru u nás v Slovenskej republike pred pár dňami. Pokiaľ túžite film vidieť, tak neotáľajte a kúpte si lístky na premietanie. Ak máte partnera, vezmite ho so sebou na fantastické rande.

[rox]