RECENZIA: Kingsman: Tajná služba

28.júl 2015
RECENZIA: Kingsman: Tajná služba

Júlové večery priamo nabádajú k tomu, vyhnúť sa v tomto období temným klimatizovaným kinosálam a dopriať si návštevu filmového predstavenia pod šírym nebom. Pre svoju tohtoročnú prvú (a určite nie poslednú) návštevu letného kina som si vybrala najnovšiu snímku britského režiséra Matthewa Vaughna Kingsman: Tajná služba. Režisér úspešne reštauroval značku X-Men. Podarilo sa mu uspieť s novou látkou, kde sa nemohol oprieť o známu predlohu?

Dej filmu je jasný a priamočiary. Hlavný hrdina Eggs (Taron Egerton), "flákač s potenciálom" sa dozvedá o tajnej špiónskej organizácii, ktorá si hovorí Kingsman. Ako zistí od svojho mentora (Colin Firth), kedysi pre ňu pracoval (a zomrel) aj jeho otec. Cieľom organizácie, ktorej členovia si hovoria podľa rytierov Okrúhleho stola, je boj so zlorádom tohto sveta. Eggs dostane šancu ukázať čo v ňom je, prekaziť plány ústredného zloducha a zachrániť svet.

Vo filme sa stretáva britská herecká extratrieda. Medzi členmi Kingsman nechýba Colin Firth, Michael Caine či Mark Strong. Všetkým ale kraľuje vynikajúci Samuel L. Jackson, rodák z druhej strany Atlantiku, so svojím šušľavým ničomníkom, ktorý neznesie pohľad na krv. Každý jeho výstup si užijete, prestrelky s Firthom alebo stret britskej a americkej kultúry sú lahôdkou. Nestratia sa ani mladí, Taron aka Eggsy je sympaťák a získa si Vás už pri svojej prvej akčnej scéne, nevšednej automobilovej naháňačke.

kingsman

Film nám servíruje klasické klišé ako je tajná organizácia, jej poznávanie, zaúčanie, podstupovanie najrôznejších skúšok, ktoré preveria charakter, excentrický zloduch, originálny sled-zabijak a plán na zničenie sveta. Kingsman predstavuje ako paródiu, tak aj poctu bondovkám. Uťahuje si z nich, opisuje od nich, ale zároveň ich aj neskrývane obdivuje, ako mladší pojašený braček svoj dospelý vzor. Tvorcovia Kingsmana však nemilujú len bondovky ale kinematografiu ako takú. Nájdete tu narážky na Osvietenie, Kill Bill ale aj My fair lady.

Celý film je pritiahnutý za vlasy a prináša rad pamätných absurdných scén, kde sa prirodzene mieša humor a prehnané násilie (vybíjané v kostole). Zároveň má aj energiu a strhujúce tempo, nechýba mu hravosť a ja som sa celý čas priamo kráľovsky bavila. Kingsman je pocta britskej kultúre ako takej. Najslávnejšieho špióna Albionu Jamesa Bonda veľmi pripomína ale nie úplne, ako sa vďaka niektorým prekvapivým pointám časom dozvieme. A ako na záver zistíme, táto jeho mladšia a rozpustilá verzia sa u žien dokáže dostať ďalej než samotný agent 007:)

9/10