Domov

Zoznamovací dotazník

Rýchlozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Ako mať zdravú pečeň?

29.jún 2017
Ako mať zdravú pečeň?

Pečeň v našich telách zastupuje dôležité funkcie, mali by sme sa preto o ňu náležite starať. Ako? Jedzte zdravo! V dnešnom článku sa dozviete, ktoré potraviny podporujú zdravie pečene.

Pečeň je dôležitým orgánom, ktorý veľmi efektívne odvádza toxíny z našich tiel. Nepôsobí ale len ako filter pre našu krv, lebo produkuje tiež hormóny, zásobuje nás energiou a vytvára zlúčeniny, ktoré umožňujú črevám tráviť potravu. Pokiaľ je teda ohrozená funkčnosť našej pečene (napríklad vďaka vysokému obsahu cukru vo vašej strave, veľkému množstvo alkoholu), nepreukazujete svojmu zdraviu žiadnu láskavosť. Čo teda môžete urobiť, aby ste podporili prirodzené detoxikačné mechanizmy svojej pečene? Jednoducho obohaťte svoj jedálniček nasledujúcimi potravinami.

Hlúbová zelenina

Kel, ružičkový kel a kapusta sú silnými druhmi hlúbovej zeleniny. Obsahujú vysokú koncentráciu síry, ktorá podporuje pečeň v procese detoxikácie a zároveň pomáha odstrániť voľné radikály a iné toxické chemikálie.

Hlúbová zelenina obsahuje veľmi dôležité zložky, ktoré pomáhajú vašej pečeni neutralizovať chemické látky, pesticídy, drogy a karcinogény. Medzi hlúbovú zeleninu ďalej patrí brokolica, karfiol, čínska kapusta a reďkev, čo je koreň obsahujúci fenolové zlúčeniny, ktoré zabraňujú tvorbe karcinogénu v žalúdku.

Voda

Okrem kyslíka potrebuje naše telo hlavne vodu na prežitie viac, než akúkoľvek inú látku. Voda vyplavuje toxíny a odpadové látky z vášho tela, vy sa potom cítite energickejšie a viac v strehu, ak ste dostatočne hydratovaní, čo väčšina ľudí zvyčajne nie je. Obvykle až desať pohárov s objemom 0,3 l stačí. Hlavne to nepreháňajte, príliš veľa vody môže byť tiež škodlivé.

Vynechajte ľad, keď pijete vodu medzi jedlami. Vaše telo využíva energiu k zahriatiu ľadu, čo následne vedie k riedeniu tráviacich enzýmov.

Morská zelenina

Morská zelenina detoxikuje vaše telo tým, že zabraňuje vstrebávaniu ťažkých kovov, ako je napríklad kadmium a iné toxíny. Štúdia univerzity McGill preukázala, že zlúčenina obsiahnutá v chaluhách (Arame, kombu, wakame), znižuje príjem rádioaktívnych častí do kosti.

Antioxidanty sú dôležité pre podporu pečene pri detoxikácii

Naklíčené semená, orechy, fazuľa a zrná

Energia obsiahnutá v semenách, zrnách, orieškoch alebo strukovinách sa uvoľňuje pri namáčaní a kličaní. Tieto klíčky obsahujú veľké množstvo enzýmov a bielkovín, ktoré fungujú ako katalyzátory pre všetky telesné funkcie. Brokolicové klíčky obsahujú sulforafan, čo je látka, ktorá vyvoláva prirodzenú ochranu pred rakovinou.

Potraviny obsahujúce síru

Cesnak

Už mnoho rokov bol cesnak využívaný ako liečivá potravina. Obsahuje aktívnu zložku na báze síry s názvom alicín, ktorá je veľmi priaznivá pre detoxikáciu pečene. Zároveň tiež pomáha pečeni zbaviť telo ortuti, niektorých potravinárskych prídavných látok a estrogénu.

Cibuľa, šalotky a pór

Tieto potraviny sú príbuzní cesnaku. Tiež obsahujú silne zapáchajúce zlúčeniny síry, ktoré podporujú vašu pečeň pri produkcii glutatiónu, čo je antioxidant, ktorý sa nachádza v každej bunke vášho tela a neutralizuje voľné radikály.

Vajcia

Vajcia poskytujú niektoré z najkvalitnejších bielkovín, ktoré obsahujú všetkých osem základných aminokyselín, cholesterol a základný vyživujúci cholín (aminoalkohol). Vaša pečeň potrebuje tieto esenciálne aminokyseliny k vykonávaniu detoxikačných procesov. Cholín, ktorý sa nachádza vo vaječnom žĺtku, je koenzým potrebný pre metabolizmus a ochranu pečene pred širokou škálou toxických látok. Okrem toho tiež detoxikuje ťažké kovy.

Artičoky

Artičoky obsahujú cynarin a silymarín, čo sú živiny, ktoré vyživujú pečeň, zvyšujú produkciu žlče a zabraňujú vzniku žlčových kameňov.

Liečivé huby

Maitake (slovenský názov trsovnica lupeňovitá), shiitake (Húževnatec jedlý) a reishi (Leskokôrka lesklá) obsahujú významne liečivé živiny, ktoré vyživujú a podporujú váš imunitný systém. Ďalšou zložkou v týchto hubách je antioxidant L-ergothionin. Ten neutralizuje voľné radikály pri zvyšovaní enzýmov, ktoré zvyšujú antioxidačnú aktivitu. Huby majú tiež vysoký obsah vitamínu D.

Ovocie

Čučoriedky, jahody, mailny a brusnice patria medzi prírodné superpotraviny, pretože obsahujú rastlinné zlúčeniny, ktoré sú bohaté na antioxidanty. Tieto antioxidanty pomáhajú vašej pečeni chrániť vaše telo pred voľnými radikálmi a oxidačným stresom, spojené s chronickým ochorením a starnutím. Antokyaníny a polyfenoly, obsiahnuté v bobuliach, zabraňujú rýchlemu rozmnožovaniu rakovinových buniek v pečeni.

Rovnako ako bobule aj jablká obsahujú silné fenolové zlúčeniny, vrátane flavonoidov, ktoré môžu bojovať proti zápalovým ochoreniam. Obsahujú tiež pektín, čo je cenný zdroj rozpustnej vlákniny, ktorý môže pomôcť odstrániť nahromadené toxické látky.

Ovocie obsahuje veľké množstvo antioxidantov, zelenina podporuje detoxikáciu pečene

Prebiotické potraviny

Prebiotiká sú nestráviteľné vlákniny, ktoré živia vašu črevnú mikroflóru, známu ako probiotiká, čo sú živé mikroorganizmy, ktoré podporujú vaše zdravie. Prebiotiká sú nepotravinové vlákniny, ktoré pomáhajú probiotikám rásť a prekvitať. Tieto vlákniny sa nachádzajú v špargli, póre, hlúbovej zelenine a niekoľkých koreňových zeleninách - lopúch, čakanka, púpava, repa a jeruzalemský artičok.

Fermentované (kvasené) potraviny

Patrí medzi ne kapusta a kimchi, čo je tradičné kórejské jedlo z kvasenej kapusty, reďkovky, cesnaku, červeného korenia, cibule, zázvoru a soli. Fermentácia (starodávna forma konzervácie, pri ktorej sú potraviny prirodzene transformované mikroorganizmami, ktoré rozkladajú všetky uhľohydráty a bielkoviny v potravinách) pomáha pri trávení vďaka celej rade zdravých baktérií, ako sú laktobacily.

Zdravé tuky

Ľanové semienka

Tieto semienka sú skvelým zdrojom omega-3 esenciálnych mastných kyselín a pomáhajú regulovať hladiny hormónov.

Konopné semienka

Konopné semienka obsahujú zmes čistých omega-6 a omega-3 tukov a pomáhajú zmierniť zápal pri súčasnom znížení nebezpečných hladín tukov v krvi, zároveň tiež znižujú nebezpečnú hladinu tuku v krvi.

Chia semienka

Tri polievkové lyžice chia semienok obsahujú 5 gramov bielkovín, 200 miligramov vápnika, 10 gramov zdravého tuku a 12 gramov vlákniny. Tieto semienka sú silným antioxidantom, ktorý podporuje imunitu, pomáha pri chudnutí, hydratuje a dlhodobo dodáva energiu. Viac o chia semienkach si môžete prečítať v jednom z našich predošlých článkov.

Kokosový olej

Kokosový olej je ľahko stráviteľný, zdravý a vysoko nasýtený tuk. Rozkladá sa takmer okamžite pomocou enzýmov v slinách a žalúdočnej šťave. To znamená, že pankreatické enzýmy tráviace tuk nie sú nevyhnutné, teda nie je pečeň príliš zaťažená a môže pracovať efektívnejšie.

Avokádo

Avokádo je najdôležitejším zdrojom mononenasýtených tukov bohatých na kyselinu olejovú a obsahuje základnú živinu pre zdravie pečene - glutatión.

Olivový olej

Tým sa myslí za studena lisovaný, nerafinovaný extra panenský olivový olej. Nespracovaný olivový olej je bohatý na fenoly, rovnaké protizápalové látky nájdené u plodov a jabĺk. Denná spotreba olivového oleja podporuje pečeň pri znižovaní oxidatívneho stresu v tele.

Zdravie máte len jedno, preto nepodceňujte starostlivosť o vašu pečeň a celkové telo. Podporte detoxikáciu vášho tela, budete potom žiariť vitalitou a energiou. Nezabudnite tiež na zdravie prospešný pohyb a bežte si s novo nabitou energiou zabehať do parku. A ktovie, možno práve tam sa zoznámite s novým, športujúcím partnerom.

[Rox]

Zdroj: http://www.prevention.com/food/13-best-foods-to-eat-for-a-healthy-liver/slide/4

Zdieľajte tento článok na: