Recenzia: Votrelec sa vracia, tentoraz na vesmírnej lodi Covenant

30.máj 2017

A je to tu. Pred niekoľkými dňami sa na plátna kín vrátil slávny Votrelec s presným názvom Votrelec: Covenant. Samotný názov napovedá, že tentoraz budeme sledovať výpravu posádky tejto lode, ktorá sa zvrtne. Jedná sa však o pokračovanie slávnej série Votrelca alebo len ďalší doplňujúci film?

Verní fanúšikovia určite vedia, že Votrelec: Covenant (z angl. Alien: Covenant) je skôr prequelom k pôvodným filmom o Votrelci, než pokračovaním tejto slávnej sci-fi série, pretože sa režisér Ridley Scott rozhodol natočiť voľnú trilógiu, predchádzajúcim pôvodným filmovým snímkam. Jeho zámerom v týchto filmoch je vysvetliť Votrelcov pôvod. Zatiaľ sa mu to však veľmi nedarí. Prvým filmom v trilógii je film Prometheus, ktorý sa v kinách objavil pred piatimi rokmi, teda v roku 2012, a medzi divákmi si nezískal zrovna veľký ohlas. Prometheus kladie skôr viac otázok, než na ne odpovedá. Niektorých odpovedí sa divák môže dočkať v nasledujúcom filme Votrelec: Covenant. Podobne ale ako u Promethea z tohto dôvodu vo filme takmer schádza tajomno, hrôza, strach z neznáma a úzkosť.

Film sa spočiatku celkom podobá pôvodnej ságe o mimozemských, krvilačných netvoroch. Po krátkom úvode sa stretávame s vesmírnou, kolonizačnou loďou Covenant a vzápätí sa tiež zoznamujeme s jej posádkou, ktorá bola neplánovane prebudená kvôli nehode, pri ktorej loď utrpela škody. Covenant sa nachádza od cieľa ešte niekoľko rokov ďaleko. Posádka však pomocou signálu z najbližšej planéty zisťuje, že by táto planéta mohla byť vhodnejšia pre osídlenie a rozhodne sa vydať na prieskum. Netuší však, aké tajomstvo planéta ukrýva.

Už v prvých pár minútach potom, čo sa posádka prebudila sa snažia vymyslieť, čo budú vlastne robiť, akonáhle opravia škody, ktoré loď utrpela, je zjavné, že postavy nebudú práve najrozumnejšie. V niekoľkých neskorších scénach sa toto potvrdzuje. Už len po prílete na planétu, ktorá sa v mnohom podobá planéte Zem, pôsobí postup členov posádky pri prieskume naozaj nelogicky. Možno sa nechali uniesť nádejou, že by sa konečne mohli niekde usadiť. Čo sa ale nedá považovať ako dôvod pre porušovanie základných pravidiel a zásad pri prieskume neznámej planéty.

Posádka vesmírnej, kolonizačnej lode Covenant z filmu Votrelec: Covenant

Človek by si pomyslel, že skúsená posádka bude pripravená na čokoľvek, neprítomnosť skafandrov a poriadnych zbraní však svedčia o opaku. Ďalšou vecou, ​​ktorá vo vás môže vzbudiť nutkanie kričať na jednotlivé postavy (ako pri každom sledovaní hororu), je zbytočné rozdeľovanie sa. Na druhej strane sa musí uznať, že sa jedná o prequel, teda členovia posádky zatiaľ netušia o nebezpečných netvoroch, ani o osude Promethea. O tom sa ešte len ešte dozvie. Celkovo ale správanie jednotlivých postáv pôsobí nedomyslene.

Tvorcovia sa však naozaj skôr zamerali na samotného Votrelca, aj keď ten v tomto filme hlavnú úlohu práve nehrá. Film je zároveň tiež zameraný na tvorcov Votrelca. Po pár krvavých scénach, prichádza na scénu (opäť) talentovaný Michael Fassbender v úlohe androida Davida, ktorý bol členom posádky z Promethea. Fassbender zároveň stvárnil aj úlohu vylepšeného androida Waltera, ktorý slúži na lodi Covenant. Svoj herecký výkon vo filme vytiahol Fassbender na jedničku, pretože rozdiely medzi Davidom a Walterom, vyplývajúce z ich správania a dialógov, sú veľmi zjavné.

Android David však ničím neprekvapí. Snaží sa tváriť dôveryhodne a predovšetkým ako spasiteľ, jeho plány sú však od začiatku priehľadné. Jeho zlomyseľnosť je však zrejmá iba divákom, postavám ani veľmi nie. Tvorcom sa síce podarilo vyhnúť klišé na všetko pripravených a všetkého schopných profesionálov, avšak miera stupidity posádky, ktorú členovia neustále prejavujú, znižuje divákovu schopnosť súcitu.

O Votrelcoch sa z filmu dozvieme naozaj len málo. Samotný Votrelec sa ukáže len jeden a to až ku koncu filmu. Dovtedy vraždili neomorfovia, ktorí sa prvýkrát objavili v Prometheovi. Snímka, ktorá pôvodne mala odpovedať na otázky o pôvode Votrelcov, tak skôr slúži ako vsuvka, ktorá dej nikam neposunula. Celkovo film ani veľmi neprekvapí, lebo väčšina naozaj zaujímavých scén sa objavila už v traileri. Napriek tomu je film podarene natočený, hlavne vďaka kvalitným filmovým trikom a hereckému výkonu Michaela Fassbendera. Keďže jeho kľúčová rola Davida je snáď to jediné, čo sa vám vybaví, keď si spomeniete na film Votrelec: Covenant.

Hodnotenie: 7/10

Ak máte radi tento žáner filmov, potom si nenechajte film ujsť. Zoznámte sa a pozvite svoj náprotivok na rande do kina vo vašom okolí.

[Rox]