RECENZIA: Toto je náš svet

31.august 2016
RECENZIA: Toto je náš svet

Toto je náš svet - nenápadný klenot s Viggom Mortensenom v hlavnej úlohe, ktorý sa v lete objavil v slovenských kinách, ste si možno zatiaľ nechali ujsť. Prečo je však potrebné prípadné opomenutie ešte napraviť, v čom tkvie čaro tejto "indie" roka?

Rodina pozostávajúca z otca a šiestich detí žije v divočine odrezaná od civilizácie, ktorú dobrovoľne opustili. Otec "hippík, anarchista, antiklerikál" z detí vychováva fyzicky aj psychicky odolných jedincov, ktorí zvládajú uloviť jeleňa a pripraviť si ho na večeru, rovnako ako odborne diskutovať na akúkoľvek akademickú tému. Ich rutinu vyruší správa o smrti matky, ktorá ich prinúti svoj svet opustiť, aby sa mohli zúčastniť na jej pohrebe. Stret s "reálnym svetom" teda na seba nenechá dlho čakať.

Viggo Mortensena v hlavnej úlohe sa nedá nemilovať. Herec, ktorý sa po úspechu z Pána prsteňov, stiahol ľahko do ústrania a vyberá si skôr menšie filmy (v post-aragornskom období najznámejšie Prísľuby z Východu a História násilia) je vo svojej úlohe vtipný, šikovný, charizmatický, tvrdý aj láskavý a za každej situácie pravdivý . Nezaostáva ani casting detských rolí, každé je inak skvelé, každé je výnimočná osobnosť. Za vyzdvihnutie potom stojí George MacKay v úlohe najstaršieho syna, ktorý nám pripomenie, ako chutí prvá láska.

Na filme je sympatické, že žiadnej strane dogmaticky nenadržuje. Život spojený s totálnym odmietnutím konzumu, zmysluplne trávené dni naplnené fyzickou aktivitou, čítaním a hudbou - na prvý pohľad idylické. Na druhej strane deti síce majú rozsiahle všeobecné vzdelanie, ale v "našom" svete sa neorientujú a veľa vecí im uniká. O tom, ako zložitý mohol byť život s milovanou matkou, ktorá dlhodobo trpela psychickými problémami a nakoniec spáchala samovraždu, sa divák tiež veľmi nedozvie.

Toto je náš svet je stále trochu rozprávka, ktorá nás prekvapivo poučí, že žiadny extrém nie je nikdy dobrý. Snímka režiséra Matta Rosse, neznámeho herca vedľajších rolí, je však predovšetkým oslava otcovstva, ako by deti vychovával chlap a nie je to vôbec zlé. Už to, že človeka donúti na chvíľu sa zastaviť a popremýšľať, či v živote nerobí niečo zle, je pridaná hodnota, ktorá vo filme nie je samozrejmosťou.

9/10