Tohtoročného Oscara za najlepší film si odniesla nenápadné dráma podľa skutočného príbehu, snímka z novinárskeho prostredia Spotlight. Čím akademikov očaril a skutočne čaká diváka v kine výnimočný filmový zážitok?
"Spotlight", ako si hovorí štvorčlenný tím investigatívnych novinárov, pôsobiaci v bostonskom denníku The Globe, odhaľuje aféru pedofilných kňazov, jej rozsah a spojenie s najvyššími predstaviteľmi katolíckej cirkvi. Veľkou oporou je hlavným hrdinom ich nový šéf, ktorý je v meste nový a nebojí sa ísť proti zavedeným pomerom rigidného systému.
Film má luxusné herecké obsadenie. Michael Keaton si po druhý krát za sebou strihol hlavnú úlohu vo filme, ktorý získal Oscara za najlepší film. Ďalšie role si tú strihli presný Liev Schreiber, ako víno zrajúci sympaťák Mark Ruffalo, neomylný Stanley Tucci alebo jediná žena v tíme Rachel McAdams. Pre režiséra Toma McCarthyho, skúseného herca a scenáristu, v minulosti hojne spolupracujúceho s Georgom Clooneym, sa jedná o prvý výraznejší počin v režijnej filmografii. A keďže McCarthy vo svojej predchádzajúcej snímke režíroval Adama Sandlera v komédii o kúzelných topánkach, jedná sa o poriadny kvalitatívny skok.
V rámci dvojhodinovej stopáže sledujeme postupné odhaľovanie celej šírky problému, pátranie, rozhovory s obeťami či s verejnými autoritami, ktoré sa bránia spolupráci. Žiadne prekvapenia nás nečakajú, priebeh je až nečakane hladký. Otázka náboženstva nie je v našom mestskom prostredí možno až tak horúca ako kedysi, ale je jasné, že v Spojených štátoch a predovšetkým potom v meste, prevažne írskych prisťahovalcov - silne katolíckom Bostone, musel prípad vyvolať veľkú odozvu a autorita cirkvi sa otriasla v samých základoch. Inak neokázalá snímka predstavuje prácu novinárov ako službu verejnosti. Sledujeme ich postupy - interview, mravčiu prácu v archívoch, nutnosť držať sa správneho timingu, teda uverejniť hneď a riskovať, že prípad vyšumí, alebo pokračovať v práci a zozbierať toľko materiálu, že sa z toho zodpovedné osoby už nevykrútia.
Víťazstvo Spotlight ako filmu roka len potvrdzuje trend posledných rokov, kedy vyhrávajú nenápadnejšie snímky. Kto si dnes pamätá alebo videl filmy ako je Artist, Birdman, 12 rokov v reťaziach, Argo či Smrť čaká všade? Doba, kedy si Oscara odnášali snímky, z ktorých sa stávajú televízne trvalky ako Tanec s vlkmi, Forrest Gump, Mlčanie jahniat, Titanic, Gladiátor alebo Pán prsteňov je už preč. Akoby sa akademici riadili pravidlom zvýšiť publicitu a dať zarobiť menším filmom, než podporovať tých, čo už svoje isté majú.
Spotlight sa divákovi pod kožu nedostane, necítim potrebu pustiť si ho znova a o najlepší film roka sa nejedná, svoje opodstatnenie a čaro ale má. Prípad sa odohral v roku 2001 a divák si uvedomí, že už vlastne sleduje pekné retro. Novinárčina je dnes už o pekný kus niekde inde a doba, kedy článok v tlačených médiách mohol zbúrať svet, je asi už nenávratne preč. Priblížiť divákom príbeh partie odvážnych novinárov ale iste zmysel má.
8/10
[mih]
Zdroj:
Fotografie: https://www.facebook.com/SpotlightMovie/photos
Video: https://www.youtube.com/watch?v=r115SG96PbA