Uvedenie nového filmu Filipa Renča, životopisné dráma o slávnej prvorepublikovej herečke Líde Baarovej, sprevádzala na slovenské pomery masívna marketingová kampaň. Zabrala, diváci do kina chodia. Recenzenti však film vcelku kritizujú, bude táto recenzia iná? Bohužiaľ nebude.
Tušiť, že na tomto filme bude niečo zle, som začala už pri úvodnej scéne, kedy vtedajšie filmové hviezdy Lída, Adina a Luba tancujú v Lucerne a potom si spoločne zapózujú, ako by sa fotili na selfíčko. Po tomto úvode odchádza Lída robiť kariéru do Nemecka, kde sa dá dokopy so svojím hereckým partnerom. Na natáčanie prídu Hitler a Goebbels, ktorý k herečke vzplanie láskou. Na filme je smiešna prílišná doslovnosť a neustále vysvetľovanie kto je kto a čo prečo robí. Keď Lída opisuje, ako ju Goebbels hltal očami, dostane sa nám skutočne záber, ako ju od hlavy až k päte prechádza očami. Potom už prichádza najsmiešnejšia milostná scéna v dejinách českého filmu, kde herci hľadia pri súloži do kamery, teda na diváka (?!), okolo šľahajú plamene, cesta do pekiel asi (zase tá doslovnosť). Potom spolu naši milenci údajne chodia, ale my vidíme len to, ako ide Lída s Goebbelsom, jeho ženou a priateľmi na výlet k jazeru a scénu, ako sa tie dve hádajú a potom už Hitler jej milému Lidu zakáže a "osudovej láske" je koniec . Potom už prichádza len pád - zákaz filmovania, útek domov, povedia nám, že je vojna, Lidu zatvoria, zase pustia, ukážu nám, čo sa stalo s členmi jej rodiny a je koniec, záverečná česká anabáza v cca 10 minútach. Áno a celé to rozpráva stará Baarová, ale to nie je pre dej podstatné.
Pauhofová určite nie je zlá herečka, ale tu je zúfalo nevýrazná, postava je tak zle napísaná, že bohužiaľ nebolo čo hrať. Vo filme si väčšinu času udržuje výraz milého mačiatka, je "za dobrú", k femme fatale, ktorá pobláznila všetkých mužov, sa ani nepribližuje, čím film pôsobí nedôveryhodne a fakticky postráda zmysel. Hoci väčšinu času nezlezie z plátna, o jej postave sa vôbec nič nedozvieme - akú má motiváciu, čo si myslí. K okúzleniu Goebbelsom dochádza na základe údajne plamenného prejavu pred cca dvadsiatimi ľuďmi, ktorí majú asi predstavovať dav pobláznený démonickým rečníkom. Každá televízna inscenácia má bohatšiu výpravu.
A dostávame sa k nemeckému obsadeniu. Ktorých nemecky hovoriacich hercov divák pozná? No predsa tých z Komisára Rexa! A tak tu máme Karla "Stockiho" Markovicsa ako Goebbelsa a Gedeona "Alexa" Burkharda ako Fröhlicha. Chýba len Moser Tobias Moretti ako Hitler (ktorého si mimochodom skutočne zahral a to v televíznom seriáli Speer a Hitler), ale to by sme zas prišli o Pavla Kříža a z koho by sme si potom mohli robiť srandu, že? Úprimne Pavel Kříž ako Hitler bolo to posledné, čo mi na filme vadilo.
Aký zmysel má obsadiť nemecky hovoriacich hercov, keď ich potom predabujete? Kvôli jeho predaji do zahraničia? Postavám tým každopádne na charizme ešte viac ubudlo. Medzi hercami, teda Táňou a Burkhardom alebo Markovicsom, je takmer nulová chémia. Jej záblesk som možno zahliadla medzi Táňou a Jirkom Mádlom v úlohe asistenta produkcie, ale to bude asi tým, že som cez Vianoce videla tých dvoch spolu v rozprávke Láska rohatá, v tomto filme tým už nič nezachránia.
Vo filme sa zaskvie niekoľko vynikajúcich českých hercov, za zmienku stoja predovšetkým Michal Dlouhý, Lenka Vlasáková alebo Jiří Dvořák, ktorí akoby hrali v inom filme. Prehrávajúca Simona Stašová je zbytočne preceňovaná. Čo ma prekvapilo, boli ďalší skvelí herci (napr. Plodková, Malý, Švehlík), ktorí majú vo filme vyložene šteky o jednej, dvoch vetách. Dať väčší priestor iným postavám pre dokreslenie príbehu, filmu by to veľmi pomohlo.
Taký silný námet! Životný príbeh epických rozmerov na pozadí míľnikov doby, taký pekný film z toho mohol byť, keby sa ho chopil iný režisér. Vojnová dráma? Vojnu vidíme dvakrát, keď ide Lída okolo autom a sleduje "besnenie" v uliciach. Erotické dusno? Za celý film zahliadneme raz prsia v mokrej košeli a ešte ani nepatria hlavnej hrdinke (sú aj v traileri, takže kvôli nim ani nemusíte chodiť na film). Keď si spomeniem napríklad na tematicky príbuzných Nehanebných bastardov (kde mali vierohodnějšího Goebbelsa) či Verhoevenovu (režisér Základného inštinktu) Čiernu knihu, vidím, ako je priepasť medzi nimi nedohľadná a ako sa to dalo urobiť lepšie. To by ale na filme nesmeli pracovať Renč, scenárista Hubač a skladateľ Soukup. Len o peniazoch to nie je. Mimochodom o príspevku z grantu už toho bolo napísané dosť, faktom zostáva, že na filme vidieť nie je.
Rozmýšľam čo pochváliť, pár hercov a pekné šaty, viac nevymyslím. Čakala by som, že počas uvedenia filmu uvidím v rámci propagácie Táňu Pauhofovou na všetkých televíznych programoch a obálkach časopisov, ale nestalo sa tak. Hlavná hviezda nebola dokonca ani na premiére. Ale zase prišiel Zeman a Babiš a to sa počíta. A to som ešte nespomenula, že producentom filmu je Daniel Landa (?!). Keď som u svojej poslednej recenzie zmieňovala potlesk divákov, tu musím uviesť, že bola situácia úplne opačná, pochechtávánie z publika v pasážach, ktoré smiešne byť nemali, len celý obrázok smutne dokresľuje.
3/10
[mih]
Zdroj:
Fotografie:https://www.facebook.com/lidabaarovafilm/photos_stream
Video: https://www.youtube.com/watch?v=BqR_IizF3VE