RECENZIA: La La Land

23.január 2017
RECENZIA: La La Land

Pri udeľovaní tohtoročných Zlatých glóbusov suverénne zvalcoval konkurenciu vo svojej kategórii muzikál La La Land. Je na film, ktorý v súťaži počtom získaných cien prepisoval rekordy, skutočne veľkolepý pohľad?

Ona sa túži stať herečkou, ale zatiaľ varí kávu. On by rád prevádzkoval vlastný jazzový klub, ale musí byť rád za každú almužnu, ktorú ako pianista dostane. Tí dvaja sa stretnú a my v priebehu jedného roka sledujeme ich rozvíjajúci sa vzťah, tak aj kariérne úspechy a faily.

La La Land

Vo filme sa ako ústredný pár zišli Emma Stone a Ryan Gosling. Ide už o ich tretiu spoluprácu (Bláznivá, hlúpa láska a Gangster Squad - Lovci mafie) a pomaly tak tvoria etablovanú filmovú dvojicu podobne ako napríklad Jennifer Lawrence a Bradley Cooper. Filmu ľahko dominuje Emma Stone, pri scénach z konkurzov, kde jej znovu a znovu lámu srdce, naozaj dojíma. V čom tkvie charizma Ryana Goslinga som ešte úplne neobjavila, ale aj on má v La La Lande svoje chvíľky, predovšetkým momenty, kedy je nútený sa pokoriť a robiť veci proti svojej vôli, napríklad scéna s fotením. La la Land je film doslova o dvoch hercoch, iné postavy dostávajú minimálny priestor. Za zmienku tak stoja iba spevák John Legend a predovšetkým skvelý J.K. Simmons, ktorý by si asi v akejkoľvek snímke režiséra Chazelle zahral aj tú najmenšiu rolu, však si vďaka ich predchádzajúcej spolupráci vyslúžil svojho jediného Oscara. Talentovaný tridsaťjedenročný (!) režisér a scenárista Damien Chazelle nadchol svojou geniálnou a nedocenenou prvotinou Whiplash, ktorá s La La Land zdieľa okrem Simmonsa aj lásku k jazzovej hudbe. Aj keď sa mi jeho novšia snímka páči menej, na jeho ďalšie filmy sa rozhodne teším.

La la Land na najvyššie filmové ocenenie nedosiahne, na to zdieľa príliš podobné témy s nedávnym víťazom The Artist a nenesie ani žiadne posolstvo, ktoré by hýbalo dnešným svetom. Aj keď sa film odohráva v súčasnosti, nechýba mu silná retro štylizácia (jazz, kostýmy) a mohol by sa tak odohrávať kedykoľvek. Krutosť showbusinessu nám odhaľuje len povrchne. La la Land je civilný muzikál, chýba mu osudovosť, pre lásku sa tu nezomiera. Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že hlavným motívom, ako to u muzikálov často býva, je láska, film je predovšetkým o dvoch ambicióznych talentovaných ľuďoch, ktorých prioritou je splniť si sen a preraziť v odbore. Málo postáv, zámerne nevypilované spevy a choreografie nevadia a pesničky a melódie pekné sú, aj keď sa obávam, že hity sa z nich nestanú a žiadne "väzenské tango" ani "summer night" sa tu nezrodí. Taký Moulin Rouge kedysi čo sa týka cien, utrel, je ale o triedu vyššie ako La La Land.

La la Land je pekný film, v tom dobrom i zlom zmysle, nič viac ale ani nič menej.

7/10

[Mih]