RECENZIA: Kolónia

25.máj 2016
RECENZIA: Kolónia

Ambicióznych filmov so ženskými hrdinkami je ako šafránu a ich prítomnosť v kine vždy poteší. Ak navyše ústrednú postavu stvárňuje ikona všetkých nerdov a najlepšia kamarátka Harryho Pottera Emma Watson, o dôvod viac, aby si film získal pozornosť. V rámci budovania kariéry v post-potterovskom období herečka pokračuje vo výbere malých filmov s presahom. Stojí jej najnovšia snímka Kolónia, neznámeho nemeckého režiséra Floriana Gallenbergera za pozornosť?

Ocitáme sa v Čile 70. rokov. Letuška Lena tu navštevuje svojho milého, politicky angažovaného Daniela, podporovateľa súčasného čílskeho prezidenta. V krajine však prebehne prevrat, k moci sa dostáva generál Pinochet a jeho nepriatelia sa ocitajú v nemilosti. Daniel je odvezený na miesto nazývané Colonia Dignidad, náboženské sekty a väzenie v jednom, ktoré riadi sadistický vodca a prívrženec nového režimu, rodený Nemec Paul Schäfer. Poľnohospodárska komunita, pozostávajúca väčšinou z nemeckých imigrantov, si vybrala život mimo civilizácie naplnený tvrdou prácou a odriekaním. Lena neváha a k sekte sa pripája, aby svoju lásku vyslobodila, a sama sa tak ocitá v nebezpečenstve.

Kolonie

Daniela si zahral čím ďalej populárnejší Daniel Brühl, ktorý na seba prvýkrát výraznejšie upozornil vo filme Good bye, Lenin! Najväčší úspech mu však doteraz zaistila životopisná snímka Rivali, kde svojím stvárnením Nikiho Laudu dokázal svoje herecké kvality. Výborný však bol aj v Nehanebných bastardoch Quentina Tarantina. V Kolónii je presvedčivý ako charizmatický revolucionár, v okamihoch, kedy ale jeho postava predstiera retardáciu ako následok mučenia, pôsobí ľahko smiešne. Emme Watson odhodlané a odvážne hrdinky idú, stále však vyzerá ako dievčatko a do "ženských" rolí ešte potrebuje dozrieť. Film má aj výrazného záporáka, Schafera si zahral Švéd Michael Nyqvist.

Dej Kolónie nie je podľa skutočného príbehu, ale prostredie skutočné je. Colonia Dignidad existuje dodnes a v minulosti fungovala spôsobom, ktorý film popisuje. Paul Schäfer, nemecký imigrant a pedofil, je reálna postava, ktorá nakoniec bola za svoje činy odsúdená. Skutočné prostretie tu slúži ako kulisa pre vymyslený príbeh. Prostredie sekty, jej pravidlá a význam témy dodávajú inak šablonovitému príbehu na zaujímavosti. Celú dobu pri sledovaní tak trochu tušíme, že sa o hlavný pár úplne báť nemusíme. Šťastíčko im tu ide jednoducho naproti, či už stíhajú unikať na poslednú chvíľu alebo sa vyhýbať trestom.

Kolónia je film ako stvorený na rande. Nájdeme tu romantiku aj akciu a poučíme sa o temnej etape čílskych dejín. Nostalgicky pripomína dobu, kedy ľavica ešte bola sexi. Romanca, keď jeden z páru zamilovaných zachraňuje druhého, sa nikdy neomrzí. Rozprávok nie je nikdy dosť.

7/10