Domov

Zoznamovací dotazník

Fotozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Všetky články Všetko o zoznamovaní Zdravie a krása Voľný čas Recenzie

Nebojte sa lietania

20.apríl 2016
Nebojte sa lietania

Blíži sa čas dovoleniek - nebojte sa lietania. Prekonajte svoj strach! Len váš strach je nepriateľ číslo jedna.

Letíte prvýkrát alebo ste už niekoľkokrát nastúpili do lietadla a všimli si, ako minimálne jeden cestujúci má strach alebo sa chová zvláštne? Široké oči, zaťaté päste, nadmerné potenie a kývacie pohyby sú jedny zo symptómov strachu. Do stresu z lietania sa môžete dostať kvôli zlým skúsenostiam, leteckým spoločnostiam so zlou povesťou alebo z neprirodzeného pohybu v oblakoch. Každý, kto už lietadlom cestoval, určite stretol a videl človeka, ktorý nervózne niečo "žmolil". Každý má nejakú mieru strachu z lietania. Pritom je letecká doprava druhým najbezpečnejším spôsobom hromadnej dopravy na svete. Vaša šanca, že sa stanete účastníkom nehody lietadla je vraj približne 1 ku 11tim miliónom. Vaše šance pri automobilovej nehode sú oveľa a oveľa vyššie, dokonca 1 ku 5000. Všetky lietadlá sú navrhnuté a vyrobené tak, aby vydržali nielen normálny let, ale i mimoriadne turbulencie. Iba silné búrky by mohli lietadlo poškodiť, a preto sú lety v tomto nečase vždy odkladané a rušené. Deväťdesiat deväť percent úrazov vzniká počas turbulencie a to len a len kvôli uvoľneným bezpečnostným pásom, alebo padajúcej batožine. Máte vraj oveľa väčšiu šancu, že umriete z potravín, ktoré na palube jete, než aby ste sa stali účastníkom leteckej nehody.

Kto by nemal strach...

Vedeli ste, že aspoň jeden z každých šiestich dospelých má strach z lietania? Tento strach je označovaný tiež ako aviofóbia alebo aerophobia. Odhaduje sa vraj, že až 35 percent všetkých posádok leteckých spoločností, letušiek a pilotov, majú tiež strach z výšok alebo dokonca z lietania. Strach z lietania je zlúčený z mnohých rôznych zložiek. Mnoho z nich plynie aj z iných strachov, ako je napríklad fóbia z uzavretých priestorov, výšok, divných zvukov, vydýchaného vzduchu, preplnených situácií, terorizmu. Hlavnými stavmi strachu, ktorými sa stevardi musia zaoberať na palube sú najčastejšie plač, krik, počúranie sa, tras, natiahnuté svaly od napätia, zlomené prsty alebo nechty z príliš pevného zvierania lakťovej opierky.

Niekoľko tipov pre "zbabelých" v lietadle

  • Počúvajte pred nástupom do lietadla, odletom a samotným letom pokojnú, upokojujúcu hudbu. Vaša myseľ bude mať tendenciu putovať a nebudete počuť zvuky, ktoré buď naozaj neexistujú, alebo sú to úplne normálne letové zvuky.
  • Vyhnite sa káve alebo iným kofeínovým produktom, hyperaktívny stav mysle zhorší vaše obavy a váš strach. Pite odlišné tekutiny, dehydratácia kávou len prispieva k väčšiemu procesu strachu. Niektorí ľudia odporúčajú pohárik vína na upokojenie nervov, ale nesmiete to preháňať.
  • Existujú rôzne kurzy pre tých, ktorí sa boja lietať. V niektorých prípadoch je za zakončenie kurzu braný samotný absolvovaný let. Kurzy ale bývajú pomerne drahé.
  • Rozptýľte sa. Pozrite si nejaký svoj obľúbený film, niečo, čo ste už videli. Čítajte si knihu alebo si lúštite krížovky. Robte niečo, aby ste udržali vašu myseľ aspoň trochu inak zabavenú ako vymýšľaním katastrofických scenárov.
  • Vyhnite sa vyhľadávaniu katastrof pred odletom. Kedykoľvek môže s tou najmenšou pravdepodobnosťou dôjsť k leteckej katastrofe, vyhnite sa ich grafickým detailom a vyhľadávaniu v médiách. Je dôležité, aby ste boli informovaní, ale pamätajte, že príliš veľa, je príliš veľa. Alebo tiež menej je v tomto prípade viac.
  • Zhlboka dýchajte a to tak často, ako len je to možné. Papierové vrecúško vám môže dosť pomôcť.
  • Ak môžete, požiadajte o sedadlo najlepšie hneď za kabínou. Turbulencie sú tu zvyčajne oveľa menšie, ako v zadnej časti lietadla.
  • Ak máte až extrémnu hrôzu z lietania, nepokúšajte prekonať svoj strach na dlhom lete. Začnite kratšími letmi.
  • Zamerajte sa na pozitívne dôvody, prečo podnikáte svoj let. Možno, že idete na dovolenku, navštíviť rodinu alebo priateľov, alebo za prácou. To všetko vám pomôže nájsť zmysel pre užívanie si letu a pridanie motivácie k prekonaniu svojho strachu a prekonaniu samého seba.
  • Pred letom a v jeho priebehu je dôležité udržiavať hladinu cukru v krvi hore. Pite vodu a džúsy, aby ste neboli dehydratovaní a nezabudnite jesť menšie porcie a často, aby ste sa pokúsili znížiť svoj pocit úzkosti. Niektorým dokáže jedlo v stresových situáciách naozaj veľmi pomôcť.

Kedy a kde bol vôbec vykonaný prvý let lietadla?

Vo štvrtok 17. decembra 1903 v blízkosti kopca Kill Devil Hill na pobreží Severnej Karolíny, kúsok od brehov Atlantiku. Na tomto kopci dodnes stojí súsošie pripomínajúce túto významnú udalosť. Bratia Orville a Wilbur Wrightovci chceli vyskúšať svoj lietajúci stroj, vybavený benzínovým motorom a dvoma vrtuľami. Nazývali ho Flyer. Celý tento pokus trval 12 sekúnd. V rozhodnutí toho, kto naozaj poletí a tento stroj vyskúša rozhodol obyčajný hod mincou, ktorý následne začal písať dejiny letectva. Legendárny Flyer môžete aj dnes obdivovať v priestoroch Leteckého a kozmonautického múzea Smithsonovho inštitútu vo Washingtone. Pred svojou smrťou ho tam venoval samotný Orville. Obaja muži nemali nikdy potrebu sa oženiť. Na ich ďalekých cestách po svete im robila spoločnosť ich sestra menom Katy. Wilbur sa z úspechov veľmi dlho netešil, zomrel na zákerný týfus už 30. mája 1912. Jeho brat bol neskorších dobách menovaný poradcom vlády pre astronautiku a zomrel 30. januára 1948.

Panika a strach zo smrti robí celú situáciu a váš prípadný pôžitok z cesty na dovolenku ešte horším. Nemáte sa čoho báť, len svojho strachu. Príjmite strach, zaobchádzajte so zdravým, sedliackym rozumom a padáky nechajte doma.

Zdroj:http://technet.idnes.cz/start-prvniho-letadla-bratri-wrightove-fc8-/tec_technika.aspx?c=A131216_111327_tec_technika_kuz

http://www.nbcnews.com/id/7549546/ns/travel-travel_tips/t/tips-fearful-flier/

[kač]

Zdieľajte tento článok na: